Wat willen we gaan doen: Voortgang 2025:

In het aankomende jaar zullen we investeren in onze medewerkers en organisatie om een aantrekkelijke werkgever te blijven. We erkennen de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt en de toenemende werkdruk. Daarom zetten we in op:

 
1. Ontwikkeling en opleiding: We blijven investeren in de professionele groei van onze medewerkers. Er komt extra aandacht voor doorgroeimogelijkheden om alle talenten binnen de organisatie te behouden en te ontwikkelen.  We zetten o.a. in op junior medewerkers en trainees. In het eerste kwartaal hebben we de basis gelegd voor een lerende organisatie door samen met teammanagers te werken aan een concept opleidingsbeleid, opleidingsvisie en opleidingsplan. Hoewel deze nog niet formeel zijn vastgesteld, zorgen we er met elkaar voor dat het geen papieren werkelijkheid wordt, maar een praktisch en gedragen kader dat ontwikkeling en doorgroei binnen de organisatie echt stimuleert.
2. Gezonde werkomgeving: Het welzijn van onze medewerkers staat voorop. We zorgen voor gezonde werkomstandigheden en ondersteunen een balans tussen werk en privé. We zijn gestart met preventieve spreekuren en gebruiken we het jaarverslag van de arbodienst om te bepalen waar verbeteringen nodig zijn. Uit gesprekken met teammanagers blijkt dat er behoefte is aan duidelijkheid rondom ziekmeldingen, betere ondersteuning bij gesprekken over verzuim en meer bekendheid over de rol van de praktijkondersteuner. Daarom hebben we afgesproken om elk kwartaal met de teammanagers te overleggen over het verzuim en te bespreken welke acties nodig zijn om medewerkers gezond en inzetbaar te houden. 
3. Aantrekkelijke werkgever: We blijven inzetten op het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen, met voldoende ontwikkelmogelijkheden en een moderne werkplek.  De plannen voor het vernieuwde gemeente kantoor worden gerealiseerd, een kantoor waar medewerkers zich thuis voelen en waar je op basis van de activiteiten die je verricht, een plek kan kiezen. We hebben aanzienlijke stappen gezet om een aantrekkelijk werkomgeving te creëren. Momenteel is ons gemeentekantoor volop in verbouwing om een vernieuwd kantoor te realiseren waar medewerkers zich thuis voelen en flexibel kunnen werken op basis van hun activiteiten. Tijdens deze verbouwing hebben we ervoor gezorgd dat alle teams een goede werkplek hebben op een alternatieve locatie zodat het werk ongestoord kan doorgaan.
4. We benaderen de arbeidsmarkt, samen met onze buurgemeenten, actief om voldoende gekwalificeerde mensen te werken en te binden.  Op basis van de inzichten uit het eerste kwartaal willen we sterker inzetten op het vergroten van de voorspelbaarheid van vacatures. In de afgelopen periode bleek dat het aantal vacatures regelmatig hoger uitviel dan verwacht. Om hier beter op te kunnen anticiperen, werken we toe naar een meer structurele en vooruitkijkende aanpak van personeelsplanning. Zo zorgen we ervoor dat we tijdig de juiste mensen vinden én behouden.