We investeren blijvend in veilige wijken en buurten.

Wat willen we gaan doen: | Voortgang 2025: |
We implementeren de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) om effectiever en efficiënter samen te kunnen werken met onze ketenpartners. |
Het AVE-model wordt op dit moment uitgewerkt. Dit doen we in samenwerking met gemeente Alblasserdam, vanwege een vergelijkbare aanpak Zorg en Veiligheid en gezamenlijke partners zoals Veilig Thuis en het Zorg- & Veiligheidshuis. De volgende stap is het voorleggen van dit plan aan onze partners voor feedback. Zodra deze input is verwerkt, gaan we over tot implementatie. |
We continueren samen met woningbouwcorporatie Tablis Wonen de inzet van buurtbemiddeling. | In 2025 is opnieuw een overeenkomst getekend met Stichting De Sociale Basis voor de inzet van buurtbemiddeling. In 2025 leveren zowel Tablis Wonen als de gemeente een financiële bijdrage aan de inzet van buurtbemiddeling. |
De omgevingswet zorgt voor een verschuiving van vergunningsverlening naar toezicht en handhaving. We blijven monitoren of de vrijheid die de omgevingswet onze inwoners biedt, niet leidt tot meer burenruzies of overlastsituaties. Indien nodig treden we toezichthoudend en handhavend op. | We kunnen (nog) niet achterhalen of er meer burenruzies of overlastsituaties zijn als gevolg van de Omgevingswet (1 januari 2024). In maart 2025 zijn de meest recente veiligheidscijfers gepubliceerd in het Gezamenlijk Veiligheidsbeeld). Hieruit blijkt dat de cijfers 'burengerucht' in 2024 fors zijn gestegen t.o.v. 2023. Een burenruzie is echter vaak complexer dan het oplossen van burengerucht en vereist o.a. mediation of een juridische interventie. |
We pakken handel en gebruik van drugs (op straat) aan door het integraal verzamelen en analyseren van signalen. Deze signalen dienen als basis voor aanpak en interventies. Naast de strafrechtelijke aanpak wenden we onze bestuurlijke middelen aan om vanuit verschillende sporen handhavend te kunnen optreden. |
Op het gebied van drugshandel zetten wij in op een integrale benadering waarbij signalen vanuit politie, toezicht, zorg en inwoners worden verzameld en geanalyseerd. Deze signalen vormen de basis voor gerichte acties. |
We werken integraal samen om het middelengebruik onder jongeren terug te dringen (actualiseren van preventie en handhavingsplan alcohol en drugs). | We zijn begonnen met het actualiseren van het preventie- en handhavingsplan alcohol en drugs. Hierbij zijn inmiddels verschillende partners voor benaderd, o.a. het onderwijs, ggd, jongerenwerk, verslavingszorg en de horecaondernemers. |
We zetten in op het voorkomen en zoveel mogelijk beperken van jeugdoverlast. |
We zien dat jongerenoverlast in Sliedrecht toeneemt en dat vraagt om een gerichte aanpak. Dit beeld wordt bevestigd in de recent gepubliceerde cijfers van het Gezamenlijk Veiligheidsbeeld 2024, waaruit een toename blijkt in de jongerenoverlast ten opzichte van 2023. Eind 2024 werd een samenscholingsverbod ingesteld om de overlast te beperken. Tegelijkertijd blijft samenwerking tussen gemeente, politie, jongerenwerk en andere partners essentieel. In het COOS-overleg, dat elke zes weken plaatsvindt, bespreken we gezamenlijk de overlastlocaties, meldingen en mogelijke oplossingen. Waar mogelijk hanteren we een persoonsgerichte aanpak om bekende overlastgevers effectief te benaderen en de anonimiteit weg te nemen. We zien dat het belangrijk is dat jongerenwerk meer vanuit een ambulante aanpak gaat werken. Dit betekent een grotere aanwezigheid en zichtbaarheid op straat, waar jongeren actief worden benaderd en ondersteund. |
We werken samen met onze ketenpartners aan het voorkomen van jonge aanwas in de criminaliteit. | Het beperken van jeugdoverlast heeft op dit moment de hoogste prioriteit in Sliedrecht. Daarnaast richten we ons op het voorkomen dat jongeren in de criminaliteit belanden. Samen met partners zoals de politie en het jongerenwerk houden we signalen nauwlettend in de gaten en zetten we preventieve maatregelen in. Wanneer er aanwijzingen zijn dat jongeren betrokken raken bij criminele activiteiten, deelt de politie indien nodig informatie met de burgemeester via een bestuurlijke rapportage. Naast deze preventieve aanpak kunnen we, wanneer strafbare feiten toenemen, vanuit het bestuursrecht aanvullende maatregelen treffen, zoals een last onder dwangsom. Voordat we hiertoe overgaan, versturen we altijd eerst een waarschuwingsbrief en volgt een gesprek. Op deze manier bieden we jongeren de kans om via hulpverlening een alternatief en positief pad te kiezen. |
We werken nauw samen met zorginstellingen om een veilig leefklimaat te realiseren voor al onze inwoners. |
In 2025 zijn we gestart met het Zorg- & Veiligheidsoverleg Sliedrecht waarbij elk kwartaal verschillende partners samenkomen – waaronder de Wijk GGD, politie, Yulius, Bonkelaarhuis, Meldpunt Zorg & Overlast en Tablis – om ontwikkelingen te delen, knelpunten in de samenwerking op te lossen en waar nodig gerichte acties uit te zetten. Daarnaast analyseren we gegevens van de GGD en de politie om trends te signaleren en hierop tijdig te reageren. Het overleg wordt geleid door de beleidsmedewerkers Wmo en OOV (Zorg & Veiligheid). |
We gaan spookbewoning tegen door de Landelijke Aanpak Adresfraude. | De inzet tegen spookbewoning vindt plaats in lijn met de Landelijke Aanpak Adresfraude. Dit betekent dat wij signalen van onrechtmatige bewoning ontvangen. Bij bevestigde fraude starten wij handhavingsprocedures, waaronder het corrigeren van de BRP en het opleggen van maatregelen. |
Met de VRZHZ realiseren we een nieuwe brandweerkazerne in Sliedrecht. | De bouw van de nieuwe brandweerkazerne is gestart. |
Zowel in- als extern vergroten we het kennisniveau op het gebied van sociale stabiliteit. | Om het kennisniveau te vergroten zijn we in 2025 aangesloten bij verschillende kennissessies die gerelateerd zijn aan sociale stabiliteit. |
We vergroten de weerbaarheid van zowel inwoners en ondernemers als het gaat om cybercriminaliteit en babbeltrucs. | Samen met onder andere de bedrijfscontactfuntionaris en Platform Veilig Ondernemen stemmen we acties af. |
We focussen in onze ondermijningsaanpak op de kernthema's automotive, bedrijventerreinen en watergebonden locaties. - We vergroten de interne- en externe bewustwording op het gebied van ondermijning. - We versterken onze informatiepositie ten aanzien van ondermijningssignalen en werken hierin nauw samen met onze ketenpartners. |
Binnen onze aanpak richten wij ons op sectoren met verhoogd risico zoals de automotivebranche, bedrijventerreinen en watergebonden locaties. In de praktijk betekent dit dat wij risicoanalyses uitvoeren, gerichte controles organiseren en informatie gestuurd werken om signalen van ondermijning vroegtijdig te onderkennen. Bewustwording bij ondernemers en personeel wordt versterkt via voorlichtingscampagnes en bijeenkomsten. |