Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De gemeente beheert de openbare ruimte waarin veel activiteiten plaatsvinden. Wonen, werken en recreëren bijvoorbeeld. Voor die activiteiten zijn kapitaalgoederen als wegen, riolering, kunstwerken, groen, verlichting en gebouwen nodig. Zowel de kwaliteit van de kapitaalgoederen als het onderhoud ervan zijn bepalend voor het voorzieningenniveau en de jaarlijkse lasten.
Dit onderdeel van de begroting geeft aan voor welk ambitieniveau de gemeente heeft gekozen. Inclusief de financiële consequenties daarvan. Het door de raad gewenste onderhoudsniveau is van invloed op de lasten.
Het beleid op de kapitaalgoederen wordt vastgesteld met beleidsnota’s. Deze nota’s bieden de mogelijkheid om algemene beleidslijnen vast te stellen. Zowel voor inhoudelijke kaders (visie van de raad op de kwaliteit van de kapitaalgoederen) als voor procedurele kaders (afspraken tussen raad en college over besluitvorming en informatievoorziening).

Het gemeentelijk beleid voor het onderhoud van kapitaalgoederen is onder andere opgenomen in:

  • het 'Beheerplan Vastgoed 2021-2024' (vastgesteld in 2021), te vervangen voor het 'Beheerplan Onderhoud vastgoed 2025-2028', onder voorbehoud van vaststelling in het laatste kwartaal van 2024;
  • het 'Onderhoudsbeleid Vastgoed 2021-2030' (vastgesteld in 2021);
  • het 'Vastgoedbeleid 2021-2028' (vastgesteld in 2021);
  • het Accomodatiebeleid, onder voorbehoud van vaststelling in de tweede helft van 2024;
  • het 'Water- en rioleringsplan 2024-2028' (vastgesteld in 2024);
  • het 'Beleidsplan Onderhoud wegen 2015-2025' (vastgesteld in 2014) en het 'Onderhoudsplan Wegen 2021 t/m 2025' (vastgesteld in 2021);
  • de notitie 'Uitgangspunten Onderhoud openbare verlichting 2015 -2025' (vastgesteld in 2014);
  • het 'Beheerplan Onderhoud bruggen 2022-2026' (vastgesteld in 2021);
  • het 'Beheerplan Onderhoud binnenhaven 2022-2026' (vastgesteld in 2021);
  • het 'Groenbeleidsplan 2021-2025' (vastgesteld in 2021) en het 'Groenbeheerplan 2023-2026' (vastgesteld in 2024) en
  • het 'Uitvoeringsbeleid Speel- en sportruimte Sliedrecht' (vastgesteld in 2016).

Op basis van beheerplannen ramen we jaarlijks budgetten voor het onderhoud dat we in het begrotingsjaar moeten uitvoeren. Het uitgangspunt is dat er voldoende wordt gereserveerd (stortingen in onderhoudsvoorzieningen) of dat er investeringsbesluiten genomen worden voor het uitvoeren van toekomstig onderhoud.

Hieronder gaan we verder in op de beleidsvelden openbaar groen en speelvoorzieningen, riolering, waterbeheer, wegen, bruggen, openbare verlichting, gebouwen, binnenhaven, aanlegsteiger waterbus en reserveringen voor onderhoud.

Openbaar groen en speelvoorzieningen

Terug naar navigatie - Openbaar groen en speelvoorzieningen

We gaan door met het in 2021 vastgestelde Groenbeleidsplan 2021 tot 2025. Daarmee besteden we ook in 2025 veel aandacht aan klimaatadaptatie en biodiversiteit en nemen we maatregelen om invasieve exoten te voorkomen of te beheersen. In dat kader werken we met het in 2024 vastgestelde groenbeheerplan, waarin die doelstellingen voor het gemeentelijke groenbeheer geborgd zijn. De financiële middelen die nodig zijn voor het reguliere onderhoud zijn opgenomen in de exploitatiebegroting. 
In de afgelopen jaren zijn er meer bomen in de openbare ruimte geplant. We proberen die hoeveelheid te handhaven of te vergroten, en streven vooral naar voldoende grote bomen. Vanwege de leeftijd van veel bomen en de klimatologische omstandigheden zetten we in op goede boomveiligheidscontrole. 

Bij (her-)inrichting en renovatie sturen we op een maximale oppervlakte aan groen met aandacht voor klimaatadaptatie en biodiversiteit. In 2025 loopt de herinrichting van het groen mee in onder andere de volgende integrale projecten:

  • Gefaseerde uitvoering Vogelbuurt
  • Voorbereiding en uitvoering Jacob Catsstraat-zuid en omgeving
  • Voorbereiding en uitvoering de P.A. Genestetstraat Oost
  • Voorbereiding en uitvoering Leeghwaterstraat, fase 2 herinrichting
  • Voorbereiding Parallelweg langs Nijverwaard

Het Uitvoeringsbeleid speel- en sportruimte gemeente Sliedrecht (2016) is inmiddels volledig uitgevoerd. Met de verbetering en aanpassing van speelplekken is uitwerking gegeven aan de visie 'Sliedrecht daagt haar inwoners van jong tot oud uit om in de hele openbare ruimte te spelen, te sporten, te recreëren en elkaar te ontmoeten'. De gemeente faciliteert dit met informele speelruimtes dicht bij huis en speel-, sport- en ontmoetingslocaties in een structuur van wijkoverstijgende plekken, centrale plekken in de buurten en steunplekken. Nu volstaat het reguliere beheer voor de speelplekken. Hiervoor is een structureel onderhoudsbudget beschikbaar.

 

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

In het Water- en rioleringsprogramma (Wrp) wordt beschreven hoe we als gemeente omgaan met onze wettelijke (zorg)taken voor stedelijk afvalwater, afvloeiend hemelwater en grondwater (op basis van artikel 2.16 Omgevingswet). Daarbij gaan we ook in op klimaatadaptatie en de zorg voor het oppervlaktewater. In het programma beschrijven we onder andere wat we willen bereiken, wat we willen gaan doen de komende planperiode en wat we hiervoor nodig hebben. Dit Wrp omvat de periode 2024-2028 en is de opvolger van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) Sliedrecht 2019-2023.

 We gaan de komende jaren onderzoek doen, onderhoud uitvoeren aan het stelsel en slechte delen van de riolering vervangen of renoveren.  We werken in 2025 aan de voorbereiding en uitvoering van onder andere de onderstaande projecten:
•    Rioolvervanging Vogelbuurt-zuid 
•    Rioolvervanging P.A. de Genestetstraat
•    Reconstructie riolering Nijverwaard

Waterbeheer

Terug naar navigatie - Waterbeheer

Sinds 1 januari 2015 is 75% van de watergangen in beheer en eigendom overgegaan op waterschap Rivierenland. Daarmee hebben al deze watergangen conform de keur en legger van waterschap Rivierenland ook een zogenaamde A-status gekregen.
Wij voeren het onderhoud van onze eigen watergangen en die in eigendom van het waterschap uit. Voor het onderhoud van de watergangen van het waterschap ontvangen we jaarlijks een vergoeding. Het kroosruimen voeren we uit in overleg met het waterschap. Hierbij betalen we ieder de helft van de totale kosten.

Wegen

Terug naar navigatie - Wegen

Eind 2014 is het Beleidsplan Onderhoud Wegen 2015-2025 vastgesteld. De belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn:

  • het voorkomen van kapitaalsvernietiging,
  • het voorkomen van te grote hoogteverschillen met betrekking tot toegankelijkheidseisen en
  • het voorkomen van schadebeelden waarbij het risico van schadeclaims van toepassing is.

In 2021 heeft de gemeenteraad bovendien het Onderhoudsplan Wegen 2021 t/m 2025 vastgesteld. In dat plan zijn het onderhoudsniveau, de kosten en de planning opgenomen. Het klein en regulier onderhoud aan elementenverharding en asfalt loopt zoveel mogelijk via onderhoudscontracten die meerjarig aanbesteed worden.

Voor groot onderhoud en vernieuwing wegen staan in 2025 de volgende, integraal afgestemde, projectmatige activiteiten op de planning:

•    Uitvoering Jacob Catsstraat-Zuid en omgeving
•    Gefaseerd uitvoeren Vogelbuurt
•    Voorbereiding en uitvoering Leegwaterstraat, fase 2 herinrichting
•    Voorbereiding en uitvoering Parallelweg langs Nijverwaard + fietspad langs Leeghwaterstraat
•    Voorbereiding en uitvoering P.A. de Genestetstraat-oost
•    Voorbereiding Baaneweer, Koningsweer en Locksweer
•    Voorbereiding Professorenbuurt

 

Bruggen

Terug naar navigatie - Bruggen

Eind 2021 heeft de gemeenteraad het beheer - en onderhoudsplan 2022-2026 voor het vervangen en onderhouden van het bruggenareaal binnen de gemeente vastgesteld.
Als kader voor de staat van de bruggen wordt in dit plan onderhoudsniveau 3 (redelijk) gehanteerd. Dit wordt bepaald aan de hand van de indicatoren Veiligheid, Functionaliteit/beschikbaarheid, Duurzaamheid en Toonbaarheid.

In het plan is hiervoor opgenomen wat de te verwachten kosten zijn en de daarbij behorende planning. We maken hierbij onderscheid tussen klein onderhoud, groot onderhoud en vervanging. Het klein jaarlijks onderhoud betreft voornamelijk werkzaamheden van beperkte omvang. De kosten hiervan komen ten laste van het jaarlijkse exploitatiebudget.
Het groot onderhoud vindt planmatig plaats en is gericht op het tijdig structureel verbeteren van de brug om de beoogde levensduur te behalen. Voor de dekking van de kosten van groot onderhoud beschikken we over een voorziening onderhoud bruggen.
Aan het einde van de levensduur vindt vervanging van de gehele brug plaats. De geplande vervanging van een negental bruggen in de planperiode 2022-2026, is reeds uitgevoerd.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting

Het beheer en onderhoud van de openbare verlichting hebben we ondergebracht bij de gemeente Dordrecht. In 2014 zijn hiervoor uitgangspunten voor onderhoud openbare verlichting 2015-2025 vastgesteld. 
Onze ambities spitsen zich toe op veiligheid, duurzaamheid en financiën welke we in ons plan willen bereiken door:
  - de vervanging van masten en armaturen tijdig uit te voeren;
  - te voldoen aan de Richtlijnen Openbare Verlichting 2011;
  - te investeren in duurzaam materiaalgebruik (met name led);
  - een energiebesparing te realiseren;
  - de kwaliteit en veiligheid van de openbare verlichting in de toekomst blijvend op peil te houden;
  - verantwoord uitstel van vervangingen, dimmen op doorgaande wegen en het voorkomen van lichthinder en lichtvervuiling.
De hiervoor benodigde maatregelen worden jaarlijks ingepland en integraal afgestemd op projecten in de openbare ruimte.
De onderhoudskosten voor het in stand houden van de openbare verlichting worden gedekt uit het exploitatiebudget. Daarnaast beschikken we voor het vervangen van lichtmasten en verlichtingsarmaturen over investeringskredieten. 

We verwachten in 2025 nieuwe beleidskaders aan de gemeenteraad aan te bieden. 

Gebouwen

Terug naar navigatie - Gebouwen

We beheren onze gebouwen vanuit het   Vastgoedbeleid 2021-2028 het Onderhoudsbeleid Vastgoed 2021-2030 en het Beheerplan onderhoud vastgoed. Deze beleidsdocumenten zijn door de raad in 2021 vastgesteld.

Het Vastgoedbeleid 2021-2028 geeft niet alleen inzicht in de totale vastgoedportefeuille en de organisatie rondom het vastgoedbeheer. Het beleid vormt ook het afwegingskader voor eigendom of afstoten van vastgoed.

Het huidige Beheerplan onderhoud vastgoed wordt geactualiseerd naar 2025-2028 en zal eind 2024 aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De financiële consequenties van deze actualisatie zijn daarom nog niet verwerkt in deze begroting.In het Beheerplan onderhoud vastgoed 2025-2028 staat een onderbouwing van de onderhoudsbudgetten voor gebouwen. Het plan geeft inzicht in het (bouw)technisch onderhoud van het gemeentelijk vastgoed en de daarvoor benodigde middelen. Voor de financiële verantwoording gaan we uit van een doorkijk op basis van de meerjarenonderhoudsplanningen met een looptijd van 20 jaar die in 2024 zijn opgesteld (tot 2044). 

Binnenhaven

Terug naar navigatie - Binnenhaven

In 2021 is het beheerplan 'onderhoudsplan binnenhaven 2022-2026' vastgesteld voor het op diepte houden van de gemeentelijke binnenhaven. Hierin wordt een onderbouwing gegeven van het beoogde onderhoudsniveau, de kosten van het onderhoud en de daarbij behorende onderhoudsplanning.  Het onderhoudsregime dat we toepassen is:

  • Het vijfjaarlijks peilen om een beeld te krijgen van de aanwas en vervuilingsgraad van het slib zodat de ondiepe plaatsen of knelpunten tijdig worden gesignaleerd.
  • Eens in de tien jaar ondiepe plaatsen uitbaggeren. De eerstvolgende baggerwerkzaamheden zijn gepland in 2025.

Voor de dekking van de kosten van het uitvoeren van dieptepeilingen en baggerwerkzaamheden, beschikken we over een voorziening onderhoud haven. De kosten van het uitvoeren van klein onderhoud worden ten laste gebracht van het jaarlijkse exploitatiebudget. 

Aanlegsteiger waterbus

Terug naar navigatie - Aanlegsteiger waterbus

Het vervoer met de Waterbus is geregeld in een contract tussen de Provincie en de vervoerder. De gemeente Sliedrecht betaalt hiervoor jaarlijks een bijdrage aan Servicegemeente Dordrecht. Het haltebeheer gebeurt op basis van de gezamenlijke haltevisie Drechtsteden uit 2019. Richtinggevend hierin zijn vindbaarheid, herkenbaarheid en bereikbaarheid van de Waterbus. Om dit te bewerkstelligen is voor 2026 een upgrade qua uitstraling gepland. De verwachting is dat hiervoor een investeringskrediet van € 112.000 benodigd is. Daarnaast is het ponton van de Waterbus in Sliedrecht geïnspecteerd en daaruit blijkt dat groot onderhoud nodig is in 2026/2027 voor een geraamd bedrag van € 238.000. Deze benodigde financiële middelen hebben we opgenomen in het raadsvoorstel over het Verkeers- en mobiliteitsplan, welke eind 2024 voor behandeling is ingepland. Constructieve aanpassingen die nodig zijn voor het varen met de nieuwe boten zijn voor rekening van de vervoerder.

Reserveringen voor onderhoud

Terug naar navigatie - Reserveringen voor onderhoud

In het kader van de begroting is het van belang dat er voldoende wordt gereserveerd voor toekomstig onderhoud. In 2025 doen we stortingen in de diverse onderhoudsvoorzieningen conform onderstaande tabel.