Programma 4 - Bestuur en organisatie

Onze visie

Terug naar navigatie - Onze visie

Om slagvaardig te kunnen werken aan de kernopgaven, is de organisatie gericht op "samen realiseren in Sliedrecht". De gemeente werkt opgavegericht en wendbaar en werkt graag voor én samen met de inwoners aan de resultaten die voor de Sliedrechtse samenleving merkbaar zijn. 

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Programma 4 Bestuur en Organisatie omvat alle beleidsvelden van de gemeente Sliedrecht op het gebied van organisatie en bestuur. Vanuit programma 4 werken we daarmee primair aan de randvoorwaarde voor de kernopgaven: Een slagvaardige organisatie die het mogelijk maakt om de ambities voor Sliedrecht waar te maken. 

Ambities en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ambities en ontwikkelingen

Om de ambities binnen Koers 2030 te realiseren is een slagvaardige organisatie een randvoorwaarde. Sliedrecht wil een stabiele, flexibele, lerende en opgavegerichte organisatie zijn die meebeweegt met veranderingen in de maatschappij. Een organisatie die aansluit op behoeften en meedenkt en meewerkt aan goede initiatieven van inwoners en waar met plezier wordt samengewerkt met en voor de Sliedrechtse samenleving. We gaan in 2025 door waarmee we in 2020 gestart zijn: de ontwikkeling naar de toekomst is gericht op het duurzaam en werkenderwijs optimaliseren en het kwalitatief en kwantitatief versterken van de organisatie. Daarmee maken we het mogelijk om de ambities voor Sliedrecht waar te maken.

In 2026 is onze dienstverlening mensgericht, transparant en helder en weten inwoners/ondernemers wat zij van ons kunnen verwachten

In de ogen van inwoners zijn dienstverlening, communicatie en participatie vanuit de gemeente ongeveer hetzelfde en daarmee samen bepalend voor de beeldvorming over de gemeente. Regie op deze drie-eenheid is daarom belangrijk. In 2025 wordt het verbetertraject, naar aanleiding van de visie op dienstverlening, verder uitgevoerd met nadruk op het bestendigen en borgen van de regie op en kwaliteit van de dienstverlening binnen de organisatie. 

In 2026 participeren inwoners actief in onze plannen en hebben we een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

Het in 2022 vastgestelde participatiebeleid voor ruimtelijke initiatieven in verband met de komst van de Omgevingswet, is in 2024 doorontwikkeld. In 2025 gaan we hiermee verder met als doel actief de samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners op te zoeken. We gebruiken daarbij de ervaringen die we in 2023 hebben opgedaan met het nieuwe beleid. Daarbij wordt aansluiting gezocht met de Buurtagenda’s. Er wordt niet alleen onderzocht hoe inwoners kunnen participeren, maar juist ook hoe de gemeente kan helpen om plannen uit de samenleving te realiseren. 

De regionale communicatieaanpak 'Focus op communicatie' borgen we binnen de projectaanpak en passen we na evaluatie, waar nodig aan. 

In 2026 heeft Sliedrecht een prettige, professionele en flexibele organisatie

Het is als organisatie door de krapte op de arbeidsmarkt steeds moeilijker om geschikte mensen te werven en te binden. Het is belangrijk dat we de mogelijkheden voor doorstroom en ontwikkeling intern kunnen bieden om zo medewerkers te behouden voor de organisatie. Door doorstroom binnen de organisatie zien we dat we (tijdelijk) op kwaliteit inleveren en alle zeilen bij moeten zetten om koers te blijven houden. We investeren daarom des te meer in leiderschap en professionalisering middels trainingen en opleidingen en door het gericht inzetten van instrumenten en ontwikkelmogelijkheden zoals coaching, het traineeship en de inrichting van het functiehuis. Ook blijven we inzetten op het borgen en evalueren van reeds ingezette instrumenten en interventies, waaronder het programma van onboarding. 

Daarnaast voeren we het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit en organiseren we bijeenkomsten om de verbinding met onze organisatie en waarden te versterken. Uit het eerdere uitgevoerde MTO is gebleken dat de werkdruk in onze organisatie hoog is. Dit heeft invloed op gezonde werkomstandigheden. Portfoliomanagement is een middel om inzicht te krijgen in capaciteit versus de opgaven waarvoor we staan (zowel ambities als regulier werk) en kan gebruikt worden om bij te sturen in zowel capaciteit als opgaven waar nodig. Gebleken is dat echter portfoliomanagement alleen op dit moment niet voldoende is om een gezond werkklimaat te kunnen garanderen. Daarom is het noodzakelijk om te investeren in het versterken van de organisatie.

Ook een prettige werkomgeving draagt bij aan werkplezier en binding met de organisatie. In 2025 ronden we de herinrichting van het gemeentekantoor af.  Hiermee moderniseren en verduurzamen we niet alleen het pand, maar voldoet het straks ook aan alle eisen voor zaken als brandveiligheid, ARBO en de Archiefwet. Het gemeentekantoor kent straks een (nog) sterkere verbinding met het raadhuis. Waar het raadhuis centraal zal staan als een plek waar ontmoeten met de samenleving wordt gefaciliteerd, zal het gemeentekantoor een plek zijn waar interne ontmoeting en opgavegericht werken centraal staat. Binnen het gehele vakgebied Informatisering & Automatisering (I&A) vinden ontwikkelingen plaats op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Om een slagvaardige organisatie waar te kunnen maken, wet- en regelgeving in te bedden in de organisatie en huidige processen te beheren en uit te kunnen blijven voeren, is het noodzakelijk om hier extra op in te zetten. Naast het hoofddomein informatiemanagement gaan de ontwikkelingen ook op de domeinen informatie- en cyberveiligheid, archiefzaken, facilitaire IT en data gedreven werken dusdanig snel dat geen extra inzet leidt tot het niet voldoen aan wet- en regelgeving en het structureel achterlopen op benodigde ontwikkelingen binnen deze domeinen.

 

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Terug naar navigatie - Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Als gemeente zijn we er voor onze inwoners en ondernemers. We leveren daarbij tal van diensten. Indirect via diverse (algemene) voorzieningen, beheer/onderhoud van de openbare ruimte, realiseren van allerlei projecten, etc. Maar vaak ook direct door het verstrekken van paspoorten, afgeven van vergunningen, verlenen subsidies, doorverwijzen naar zorg of ondersteuning, etc. Het is belangrijk dat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is. En dat mensen weten waar ze terecht kunnen met (hulp)vragen en wat ze van ons kunnen verwachten. En dat wij daarover transparant en helder zijn (ook als iets niet kan). Het betekent dat we actief feedback ophalen en luisteren naar de individuele behoefte van mensen . Waar mogelijk houden we daar rekening mee. Het uitleggen en steevast terugkoppelen van afwegingen en keuzes is daar belangrijk in. 

'We zeggen wat we doen (en waarom) en we doen wat we zeggen'. Het is een cliché, maar uiteindelijk wel de essentie om als betrouwbare partner van onze inwoners te functioneren. 
Om dit vorm te geven gaan we concreet aan de slag met de volgende beleidslijnen en projecten. 

Speerpunten

Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

Terug naar navigatie - Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

We hebben iedereen nodig om onze plannen te laten slagen. Om nieuwe ideeën en initiatieven te creëren, om andere inzichten en invalshoeken te krijgen en (soms) om tegengestelde belangen inzichtelijk te maken. Participatie is daarom belangrijk. Aan de voorkant van beleidsvorming, projecten en ontwikkelingen. Een gedegen en transparant proces leidt tot zorgvuldige afwegingen, ook als dat betekent dat niet iedereen tevreden kan worden gesteld. Het creëren van draagvlak en/of begrip bij belanghebbenden aan de voorkant levert in het verdere proces veel voordeel op.   

Vaak gaat het ook verder dan alleen participeren. Bij de uitvoering van onze taken is actieve samenwerking met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners, etc. aan de orde van de dag. Om dit succesvol te doen is investeren in het netwerk noodzakelijk. We moeten elkaar actief opzoeken, weten wat er speelt, welke belangen en agenda's iedereen heeft en hoe we die kunnen koppelen. Vanuit een open en constructieve houding om gezamenlijk aan doelen te werken en elkaar successen te gunnen. In een dergelijke samenwerking is ook ruimte voor een eerlijke en kritische kanttekening als daar aanleiding toe is. Als bestuur willen we het goede voorbeeld te geven door elkaar in positie te brengen. Dat vraagt vertrouwen, rolbewustzijn en goede communicatie tussen college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. 

Speerpunten

Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

Terug naar navigatie - Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

Om te werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie is het van belang om kwantitatief en kwalitatief op sterkte zijn. De krapte op de huidige arbeidsmarkt stelt ons, als relatief kleine organisatie, voor uitdagingen en dat kan gevolgen hebben voor onze beleid- en uitvoeringskracht en ons ontwikkelvermogen. Door te investeren in het versterken van onze organisatie, goed werkgeverschap, portfoliomanagement en ondersteunende bedrijfsvoering, willen we de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt zoveel mogelijk het hoofd bieden en onszelf in staat stellen onze ambities waar te maken.

Daarmee ontwikkelen we ons naar een prettige, professionele en flexibele organisatie, waar mensen graag willen en blijven werken. Waar zij zich in hun kracht gezet en gewaardeerd voelen. Waar zij prettig kunnen werken met een goede werkplek, systemen, informatie en processen die hen ondersteunen. Waar duidelijkheid is waar we als organisatie naartoe werken, wat er van hen wordt verwacht en wat zij van ons kunnen verwachten. 

Speerpunten

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
  Naam indicator Meest recente waarde Sliedrecht Streefwaarde

4a

Cijfer tevredenheid: KTO (1e lijn dienstverlening)  8,1 8

4b

% realisatie servicenormen (1e lijn dienstverlening) balie
% realisatie servicenormen (1e lijn dienstverlening) telefonie

 

93% 
73,5% 

 

80%
70%


4c

Cijfer tevredenheid medewerkers (organisatie)  7,0* 8
  • 4A* Dit is opgebouwd uit 3 verschillende onderdelen: balie 8,6, telefonie 8,1 en web 7,6
    (cijfers Sliedrecht jan-jun 2024).
  • 4c* Dit is een gemiddeld cijfer van het MTO afgenomen in 2023.

4a t/m 4b
Dienstverlening loopt als een rode draad door de hele organisatie, het is iets van alle medewerkers. Elke medewerker heeft te maken met het leveren van diensten. Dit kan voor een interne- of externe klant zijn, maar uiteindelijk werken wij allemaal voor de inwoners en ondernemers van de gemeente Sliedrecht. In het CWP is richting gegeven aan de manier waarop wij onze diensten willen leveren en hoe wij als betrouwbare partner willen (samen)werken. 
  
4c
Medewerkers die tevreden zijn over hun werk en de organisatie presteren beter en dragen bij aan het succes van de organisatie. Een medewerkers tevredenheidsonderzoek is een indicator die weergeeft of medewerkers betrokken, gemotiveerd of tevreden zijn en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn zoals verzuim, verloop en effectiviteit. Dit onderzoek geeft handvatten om de organisatie te verbeteren, wat direct positieve gevolgen heeft voor onze dienstverlening.