Om de ambities binnen Koers 2030 te realiseren is een slagvaardige organisatie een randvoorwaarde. Sliedrecht wil een stabiele, flexibele, lerende en opgavegerichte organisatie zijn die meebeweegt met veranderingen in de maatschappij. Een organisatie die aansluit op behoeften en meedenkt en meewerkt aan goede initiatieven van inwoners en waar met plezier wordt samengewerkt met en voor de Sliedrechtse samenleving. We gaan in 2025 door waarmee we in 2020 gestart zijn: de ontwikkeling naar de toekomst is gericht op het duurzaam en werkenderwijs optimaliseren en het kwalitatief en kwantitatief versterken van de organisatie. Daarmee maken we het mogelijk om de ambities voor Sliedrecht waar te maken.
In 2026 is onze dienstverlening mensgericht, transparant en helder en weten inwoners/ondernemers wat zij van ons kunnen verwachten
In de ogen van inwoners zijn dienstverlening, communicatie en participatie vanuit de gemeente ongeveer hetzelfde en daarmee samen bepalend voor de beeldvorming over de gemeente. Regie op deze drie-eenheid is daarom belangrijk. In 2025 wordt het verbetertraject, naar aanleiding van de visie op dienstverlening, verder uitgevoerd met nadruk op het bestendigen en borgen van de regie op en kwaliteit van de dienstverlening binnen de organisatie.
In 2026 participeren inwoners actief in onze plannen en hebben we een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030
Het in 2022 vastgestelde participatiebeleid voor ruimtelijke initiatieven in verband met de komst van de Omgevingswet, is in 2024 doorontwikkeld. In 2025 gaan we hiermee verder met als doel actief de samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners op te zoeken. We gebruiken daarbij de ervaringen die we in 2023 hebben opgedaan met het nieuwe beleid. Daarbij wordt aansluiting gezocht met de Buurtagenda’s. Er wordt niet alleen onderzocht hoe inwoners kunnen participeren, maar juist ook hoe de gemeente kan helpen om plannen uit de samenleving te realiseren.
De regionale communicatieaanpak 'Focus op communicatie' borgen we binnen de projectaanpak en passen we na evaluatie, waar nodig aan.
In 2026 heeft Sliedrecht een prettige, professionele en flexibele organisatie
Het is als organisatie door de krapte op de arbeidsmarkt steeds moeilijker om geschikte mensen te werven en te binden. Het is belangrijk dat we de mogelijkheden voor doorstroom en ontwikkeling intern kunnen bieden om zo medewerkers te behouden voor de organisatie. Door doorstroom binnen de organisatie zien we dat we (tijdelijk) op kwaliteit inleveren en alle zeilen bij moeten zetten om koers te blijven houden. We investeren daarom des te meer in leiderschap en professionalisering middels trainingen en opleidingen en door het gericht inzetten van instrumenten en ontwikkelmogelijkheden zoals coaching, het traineeship en de inrichting van het functiehuis. Ook blijven we inzetten op het borgen en evalueren van reeds ingezette instrumenten en interventies, waaronder het programma van onboarding.
Daarnaast voeren we het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit en organiseren we bijeenkomsten om de verbinding met onze organisatie en waarden te versterken. Uit het eerdere uitgevoerde MTO is gebleken dat de werkdruk in onze organisatie hoog is. Dit heeft invloed op gezonde werkomstandigheden. Portfoliomanagement is een middel om inzicht te krijgen in capaciteit versus de opgaven waarvoor we staan (zowel ambities als regulier werk) en kan gebruikt worden om bij te sturen in zowel capaciteit als opgaven waar nodig. Gebleken is dat echter portfoliomanagement alleen op dit moment niet voldoende is om een gezond werkklimaat te kunnen garanderen. Daarom is het noodzakelijk om te investeren in het versterken van de organisatie.
Ook een prettige werkomgeving draagt bij aan werkplezier en binding met de organisatie. In 2025 ronden we de herinrichting van het gemeentekantoor af. Hiermee moderniseren en verduurzamen we niet alleen het pand, maar voldoet het straks ook aan alle eisen voor zaken als brandveiligheid, ARBO en de Archiefwet. Het gemeentekantoor kent straks een (nog) sterkere verbinding met het raadhuis. Waar het raadhuis centraal zal staan als een plek waar ontmoeten met de samenleving wordt gefaciliteerd, zal het gemeentekantoor een plek zijn waar interne ontmoeting en opgavegericht werken centraal staat. Binnen het gehele vakgebied Informatisering & Automatisering (I&A) vinden ontwikkelingen plaats op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Om een slagvaardige organisatie waar te kunnen maken, wet- en regelgeving in te bedden in de organisatie en huidige processen te beheren en uit te kunnen blijven voeren, is het noodzakelijk om hier extra op in te zetten. Naast het hoofddomein informatiemanagement gaan de ontwikkelingen ook op de domeinen informatie- en cyberveiligheid, archiefzaken, facilitaire IT en data gedreven werken dusdanig snel dat geen extra inzet leidt tot het niet voldoen aan wet- en regelgeving en het structureel achterlopen op benodigde ontwikkelingen binnen deze domeinen.