Toelichting op de wijzigingen met een saldo
1. Noodopvang vluchtelingen Oekraïne (voordeel, € 1.900.000)
We verwachten voor 2024 een voordelig saldo van € 1.900.000 als gevolg van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Dit saldo betreft de vergoeding die wij ontvangen van het Rijk minus de gemaakte kosten. Dit is inclusief de verwerking van de verbouwing van de accommodatie en uitbreiding van de opvangcapaciteit van 158 naar 198 personen. Daarnaast is rekening gehouden met de verlaging van de Rijksbijdrage als gevolg van onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Justitie & Veiligheid en is de uitkomst van de aanbesteding voor de beveiligingsdiensten financieel verwerkt. Desondanks is de prognose dat, mede door de gunstige huisvesting op het Stationspark, een positief saldo ontstaat op de opvang Oekraïne.
2. GR Sociaal (nadeel, € 1.001.000)
De Voorjaarsbrief van de GR Sociaal is financieel-technisch ingestoken en betreft een actualisatie van de begroting 2024 op basis van de resultaten 2023, de uitgangspuntennotitie 2025 en overige algemene trends en ontwikkelingen in de samenleving. Voor Sliedrecht leidt de Voorjaarsbrief van de GR Sociaal tot een netto verzwaring van de lasten met € 1.001.000. De stijging van de lasten is in grote mate toe te schrijven aan loon-prijsontwikkelingen en een groeiende vraag naar voorzieningen. We zien dat de netto kosten voor inkomensregelingen stijgen met € 310.000, de kosten voor de Wmo toenemen met € 318.000. Tenslotte leidt ook de intensieve begeleiding van het bijstandsbestand en de doelgroep nieuw beschut tot een verzwaring van de lasten op de onderdelen beschut werk en arbeidsparticipatie. In het raadsvoorstel aangaande de zienswijzen op de gemeenschappelijke regelingen wordt hier meer inhoudelijk op ingegaan.
3. dG&J / Serviceorganisatie Jeugd (voordeel, € 176.000)
Het prognosemodel van de SOJ laat een lastendaling zien van € 176.000. Het voordeel is te verklaren door een lager dan ingeschat gebruik van LTA (Landelijk Transitie Arrangement) en minder inzet van PGB. In het raadsvoorstel aangaande de zienswijzen op de gemeenschappelijke regelingen wordt hier meer inhoudelijk op ingegaan.
4. Inburgering (voordeel, € 124.000)
Op basis van het geprognosticeerd aantal asielstatushouders is er in 2024 een hogere beschikking ontvangen voor de voorlopige uitkering Wet inburgering 2021 (€ 278.000). In de kostenbegroting is al deels rekening gehouden met stijgende lasten, maar nog niet volledig. De aanvullende kosten zijn € 154.000, waardoor er een begrotingstechnisch voordeel ontstaat.
5. Dienstverlening Drechtsteden (nadeel, € 100.000)
De personeelslasten zijn structureel € 60.000 hoger dan begroot, omdat er nog geen rekening was gehouden met de uitkomsten van een functieherwaardering van de uitvoerende functies bij Dienstverlening Drechtsteden. Door toename van de complexiteit in het werk en extra verantwoordelijkheden zijn diverse baliefuncties en de functie van locatie verantwoordelijke geherwaardeerd. Dat heeft ertoe geleid dat al deze functies 1 schaal hoger zijn gewaardeerd. Daarnaast is er ook een structureel tekort van € 40.000 geconstateerd in de begroting voor de jaarlijkse bijdrage aan Dienstverlenging Drechtsteden.
Toelichting op de neutrale wijzigingen
6. Indexatie subsidies
Het beschikbare budget voor indexatie van subsidies was nog niet verdeeld, met deze wijziging gebeurt dat alsnog.
7. P-begroting
De begroting is aangepast op de overeengekomen CAO voor gemeente ambtenaren. Daarnaast zijn wijzigingen aangebracht in de doorbelasting van de lonen naar de programma's (taakvelden).
8. Servicegemeente Dordrecht
De initiële begroting van de servicegemeente Dordrecht stond in haar geheel begroot op het taakveld overhead in programma 4 Bestuur en organisatie. Terwijl de bijdrage aan Dienstverlening Drechtsteden en de begeleidingskosten voor de schoonmakers (Wsw'ers) horen bij programma Samenleving.
9. Beschermd Wonen & Maatschappelijke opvang
Op basis van de afrekening Beschermd Wonen en Opvang 2023 wordt het overschot 2024 realistisch begroot. Zoals aangekondigd in de Winternota 2023 zal er onderzocht worden welke mogelijkheden er zijn om in Sliedrecht beschermd wonen en opvangplekken te realiseren. Dit in vervolg op afspraken die we op regionaal niveau aan het maken zijn ten behoeve van de Huisvesting Kwetsbare Doelgroepen. Daarbij heeft het college besloten om voor 2024 de capaciteit van het Bonkelaarhuis te verruimen met als doel om de druk op Beschermd Wonen en Opvang af te laten nemen. Dit door inzet op de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. Dit vraagt om meer lokaal georganiseerde begeleiding maar heeft een positief effect op de leefbaarheid, veiligheidsbeleving in de wijken en het dempen van de vraag naar voorzieningen. De kosten hiervoor worden gedekt uit het overschot beschermd wonen 2023 en 2024. Afhankelijk van verdere planvorming zal een eventueel resterend positief saldo zichtbaar worden gemaakt in de Winternota 2024.
10. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
De gemeente Sliedrecht heeft in 2023 een aanvraag gedaan (en een toekenning gekregen) voor extra middelen inzake het bereiken van doelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Het GALA stelt deze middelen beschikbaar voor 15 gezondheidsprogramma's verdeeld over programma Samenleving en programma Economie, onderwijs, sport en cultuur. Deze middelen zijn laat in 2023 beschikbaar gesteld. Voor de gezondheidsprogramma's vallend onze programma Samenleving is dan ook van de mogelijkheid gebruik gemaakt om waar nodig 20% van het beschikbaar gestelde budget in 2023 over te hevelen naar 2024 zodat deze gelden alsnog ingezet kunnen worden voor de in het GALA gestelde doelen.