Programma 1 - Samenleving

Kernopgave Veilig en Inclusief

Terug naar navigatie - Kernopgave Veilig en Inclusief

Ook in 2024 zetten we in op een sterke sociale infrastructuur. We vinden het belangrijk dat inwoners voor zichzelf én voor elkaar zorgen. En wij zorgen voor een passend vangnet als er een steun in de rug nodig is.

Om onze sociale structuur betaalbaar te houden en te kunnen blijven in investeren in inclusieve en veilige buurten, hanteren we in 2024 - in lijn met het collegewerkprogramma - de volgende vier speerpunten:

A. We maken werk van een veerkrachtige samenleving
B. We verstevigen het 'normale leven' door verbinding aan te brengen tussen gezondheid, sport, welzijn en onderwijs
C. We verstevigen de bestaanszekerheid en ontwikkelkansen van onze inwoners
D. We maken werk van veilige en veerkrachtige buurten

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1: We maken werk van een veerkrachtige samenleving

Terug naar navigatie - Ambitie 1: We maken werk van een veerkrachtige samenleving

Binnen het Sociaal Domein hebben we op dit moment te maken met vele uitdagingen, denk bijvoorbeeld aan de dubbele vergrijzing, kansenongelijkheid, tekorten in de zorg, de vluchtelingencrisis, de energiecrisis en de hoge inflatie. Door al deze ontwikkelingen zien we een continue stijgende vraag naar ondersteuning, zien we dat de uitgaven binnen het Sociaal Domein blijven groeien en dat de houdbaarheid hiervan steeds meer onder druk staat. Tegenslagen in het leven worden vaak opgelost met individuele hulp- en ondersteuning, waarbij we geneigd zijn om alledaagse problemen te ‘problematiseren’. We brengen een verandering op gang binnen onze samenleving, waarbij problemen niet per definitie vanuit de 'zorgbril' worden bekeken, maar waarbij we met een brede blik kijken naar onze inwoners en vooral ook zien wat er wél kan, vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid. Er mogen verschillen zijn en 'het normale leven' moet meer ruimte krijgen. We maken deze beweging samen met het onderwijs, professionals en vrijwilligers in het sociaal domein, de (sport)verenigingen, geloofsgemeenschappen, werkgevers én onze inwoners –  een ieder die in Sliedrecht woont, werkt en recreëert. Het vraagt om aanpassing in communicatie, houding en gedrag en draagt ook bij aan een inclusieve samenleving. Met de nieuwe Wmo-verordening (2023) en investeringen in het voorveld zetten we de omslag naar normaliseren verder in gang.

Speerpunten

Ambitie 2: We verstevigen het 'normale leven' door verbinding aan te brengen tussen gezondheid, sport, welzijn en onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 2: We verstevigen het 'normale leven' door verbinding aan te brengen tussen gezondheid, sport, welzijn en onderwijs

We willen het ‘normale leven’, zoals al omschreven onder de ambitie 'We maken werk van een veerkrachtige samenleving', verstevigen door een sterkere verbinding aan te brengen tussen gezondheid, sport, welzijn en onderwijs. De regeling Brede SPUK biedt ons kansen om dit goed vorm te geven en uitvoering te geven aan de landelijke afspraken die gemaakt zijn in het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Hierdoor zetten we in samenhang in op preventie, gezonde leefstijl en een gezonde, inclusieve sociale en fysieke leefomgeving, met als doel om onze inwoners toekomstperspectief te bieden en zoveel mogelijk te voorkomen dat zij nu of in de toekomst aangewezen zijn op sociale zekerheidsvoorzieningen. Lokaal is in 2023 het Sportakkoord II gesloten. We stellen een coördinator Sport en Preventie aan, die nadrukkelijk de opdracht heeft om de verbindingen te verstevigen.

Speerpunten

Ambitie 3: We verstevigen de bestaanszekerheid en ontwikkelkansen van onze inwoners

Terug naar navigatie - Ambitie 3: We verstevigen de bestaanszekerheid en ontwikkelkansen van onze inwoners

Bestaanszekerheid is een grondrecht dat is opgenomen onder artikel 20 van de grondwet. Dit is vertaald naar wetten en regels die de sociale zekerheid moeten garanderen en bijdragen aan een eerlijke verdeling van de welvaart. Als gemeente dragen we bij aan de bestaanszekerheid door uitvoering te geven aan de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, maar ook door het lokaal voeren van minimabeleid.  In aanvulling hierop geven we in 2024 invulling aan het Gezond en Actief Leven Akkoord via de brede SPUK. Centraal staat dat we inwoners ondersteunen in het kunnen zorgdragen voor het voorzien in de basisbehoeften. Daarvoor investeren we ook in de persoonlijke ontwikkeling en participatie van inwoners om zo (financieel) zelfredzaam te kunnen worden, zijn en blijven.   

Dit is belangrijk omdat we zien dat steeds meer Sliedrechtse inwoners gebruik maken van een uitkering en dat een groot deel van deze uitkeringsgerechtigden een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dit komt onder andere door de hogere instroom van statushouders, de stagnatie van (lopende) ontwikkeltrajecten tijdens de coronapandemie en de concurrentie met beter gekwalificeerde werkzoekenden. 

Daarom blijven we ook in 2024 onverminderd inzetten op het bevorderen van een opwaartse doorstroom op de participatieladder en de uitstroom van het uitkeringsbestand te vergroten. Dit vraagt om een bredere (en meer gezamenlijke) aanpak van onze uitvoeringsorganisaties Drechtwerk en Sociale Dienst Drechtsteden met meer inbreng van meer specialistische kennis van het netwerk van deze twee uitvoeringsorganisaties en hun positie in de arbeidsmarktregio. Denk daarbij onder andere aan zorg- en onderwijsinstellingen en meer gedifferentieerde praktijkomgevingen bij specifieke werkgevers (sociale ontwikkelingsbedrijven en lokale initiatieven), een meer op de doelgroep toegespitst instrumentarium en daarmee ook een bredere financiering (o.a. WMO, WLZ). 

Dit betekent onder andere herijking en aanpassing van methodieken, instrumentarium  en ontwikkelprogramma op de (toenemende) zwaarte en specifieke (doelgroep)kenmerken van de uitkeringsgerechtigden, bevorderen van maatschappelijke participatie en parttime werk en pro actief benaderen van kwetsbare jongeren om hen een zo groot mogelijke kans te bieden op een zo zelfstandig mogelijk bestaan. 

Speerpunten

Ambitie 4: We maken werk van veilige en veerkrachtige buurten

Terug naar navigatie - Ambitie 4: We maken werk van veilige en veerkrachtige buurten

Iedereen moet prettig en veilig kunnen samenleven. De ene wijk/buurt heeft op het gebied van veiligheid en leefbaarheid meer uitdagingen dan de andere. Dat heeft onder andere te maken met het type woningen, de bevolkingssamenstelling en de voorzieningen in een wijk. Daarom gaan we in 2024 verder aan de slag met wijkagenda's en zetten we samen met onze partners blijvend in op de veiligheid van onze wijken en buurten. In het kader van de regiodeal hebben we daarvoor samen met Zwijndrecht een aanvraag gedaan voor extra middelen voor kwetsbare wijken. En we maken gebruik van de kennis die Dordrecht heeft opgedaan door deelname aan het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid.

Samen met onze ketenpartners pakken we ernstige woonoverlast aan door per casus een integraal maatwerkplan te maken  waarin we ieders expertise en bevoegdheden optimaal benutten. Hetzelfde geldt voor drugsoverlast. Verkeersveiligheid nemen we mee het verkeers- & mobiliteitsplan en in aansluiting daarop de naleving van verkeersregels. In lijn met het Integraal VeiligheidsPlan werken we toe naar een passende BOA-capaciteit. In 2024 werken we samen met onze buurgemeenten in Drechtsteden Buiten verder aan een Bestuurlijk Interventie Team, waardoor gemeente-overstijgend beter misstanden en ondermijning kunnen aanpakken.  

Speerpunten

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

 

Toelichting op de wijzigingen met een saldo

1. Noodopvang vluchtelingen Oekraïne (voordeel, € 1.900.000)
We verwachten voor 2024 een voordelig saldo van € 1.900.000 als gevolg van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Dit saldo betreft de vergoeding die wij ontvangen van het Rijk minus de gemaakte kosten. Dit is inclusief de verwerking van de verbouwing van de accommodatie en uitbreiding van de opvangcapaciteit van 158 naar 198 personen. Daarnaast is rekening gehouden met de verlaging van de Rijksbijdrage als gevolg van onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Justitie & Veiligheid en is de uitkomst van de aanbesteding voor de beveiligingsdiensten financieel verwerkt. Desondanks is de prognose dat, mede door de gunstige huisvesting op het Stationspark, een positief saldo ontstaat op de opvang Oekraïne.

2. GR Sociaal (nadeel, € 1.001.000)
De Voorjaarsbrief van de GR Sociaal is financieel-technisch ingestoken en betreft een actualisatie van de begroting 2024 op basis van de resultaten 2023, de uitgangspuntennotitie 2025 en overige algemene trends en ontwikkelingen in de samenleving. Voor Sliedrecht leidt de Voorjaarsbrief van de GR Sociaal tot een netto verzwaring van de lasten met € 1.001.000. De stijging van de lasten is in grote mate toe te schrijven aan loon-prijsontwikkelingen en een groeiende vraag naar voorzieningen. We zien dat de netto kosten voor inkomensregelingen stijgen met € 310.000, de kosten voor de Wmo toenemen met € 318.000. Tenslotte leidt ook de intensieve begeleiding van het bijstandsbestand en de doelgroep nieuw beschut tot een verzwaring van de lasten op de onderdelen beschut werk en arbeidsparticipatie. In het raadsvoorstel aangaande de zienswijzen op de gemeenschappelijke regelingen wordt hier meer inhoudelijk op ingegaan.  

3. dG&J / Serviceorganisatie Jeugd (voordeel, € 176.000)
Het prognosemodel van de SOJ laat een lastendaling zien van € 176.000. Het voordeel is te verklaren door een lager dan ingeschat gebruik van LTA (Landelijk Transitie Arrangement) en minder inzet van PGB.  In het raadsvoorstel aangaande de zienswijzen op de gemeenschappelijke regelingen wordt hier meer inhoudelijk op ingegaan.  

4. Inburgering (voordeel, € 124.000)
Op basis van het geprognosticeerd aantal asielstatushouders is er in 2024 een hogere beschikking ontvangen voor de voorlopige uitkering Wet inburgering 2021 (€ 278.000). In de kostenbegroting is al deels rekening gehouden met stijgende lasten, maar nog niet volledig. De aanvullende kosten zijn € 154.000, waardoor er een begrotingstechnisch voordeel ontstaat. 

5. Dienstverlening Drechtsteden (nadeel, € 100.000)
De personeelslasten zijn structureel € 60.000 hoger dan begroot, omdat er nog geen rekening was gehouden met de uitkomsten van een functieherwaardering van de uitvoerende functies bij Dienstverlening Drechtsteden. Door toename van de complexiteit in het werk en extra verantwoordelijkheden zijn diverse baliefuncties en de functie van locatie verantwoordelijke geherwaardeerd. Dat heeft ertoe geleid dat al deze functies 1 schaal hoger zijn gewaardeerd. Daarnaast is er ook een structureel tekort van € 40.000 geconstateerd in de begroting voor de jaarlijkse bijdrage aan Dienstverlenging Drechtsteden. 

 

Toelichting op de neutrale wijzigingen

6. Indexatie subsidies
Het beschikbare budget voor indexatie van subsidies was nog niet verdeeld, met deze wijziging gebeurt dat alsnog. 

7. P-begroting
De begroting is aangepast op de overeengekomen CAO voor gemeente ambtenaren. Daarnaast zijn wijzigingen aangebracht in de doorbelasting van de lonen naar de programma's (taakvelden). 

8. Servicegemeente Dordrecht
De initiële begroting van de servicegemeente Dordrecht stond in haar geheel begroot op het taakveld overhead in programma 4 Bestuur en organisatie. Terwijl de bijdrage aan Dienstverlening Drechtsteden en de begeleidingskosten voor de schoonmakers (Wsw'ers) horen bij programma Samenleving.

9. Beschermd Wonen & Maatschappelijke opvang
Op basis van de afrekening Beschermd Wonen en Opvang 2023 wordt het overschot 2024 realistisch begroot. Zoals aangekondigd in de Winternota 2023 zal er onderzocht worden welke mogelijkheden er zijn om in Sliedrecht beschermd wonen en opvangplekken te realiseren. Dit in vervolg op afspraken die we op regionaal niveau aan het maken zijn ten behoeve van de Huisvesting Kwetsbare Doelgroepen. Daarbij heeft het college besloten om voor 2024 de capaciteit van het Bonkelaarhuis te verruimen met als doel om de druk op Beschermd Wonen en Opvang af te laten nemen. Dit door inzet op de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. Dit vraagt om meer lokaal georganiseerde begeleiding maar heeft een positief effect op de leefbaarheid, veiligheidsbeleving in de wijken en het dempen van de vraag naar voorzieningen. De kosten hiervoor worden gedekt uit het overschot beschermd wonen 2023 en 2024. Afhankelijk van verdere planvorming zal een eventueel resterend positief saldo zichtbaar worden gemaakt in de Winternota 2024.

10. Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
De gemeente Sliedrecht heeft in 2023 een aanvraag gedaan (en een toekenning gekregen) voor extra middelen inzake het bereiken van doelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).  Het GALA stelt deze middelen beschikbaar voor 15 gezondheidsprogramma's verdeeld over programma Samenleving en programma Economie, onderwijs, sport en cultuur. Deze middelen zijn laat in 2023 beschikbaar gesteld. Voor de gezondheidsprogramma's vallend onze programma Samenleving is dan ook van de mogelijkheid gebruik gemaakt om waar nodig 20% van het beschikbaar gestelde budget in 2023 over te hevelen naar 2024 zodat deze gelden alsnog ingezet kunnen worden voor de in het GALA gestelde doelen.