Programma 3 - Ruimte

Kernopgave Ruimtelijke Vernieuwing

Terug naar navigatie - Kernopgave Ruimtelijke Vernieuwing

In Koers 2030, ons ambitiedocument uit 2020, is een toekomstbeeld van Sliedrecht geschetst waarbij we werken aan een inclusiever, mooier en levendiger Sliedrecht. We doen dat door woningen te bouwen en vernieuwen in een nieuw te ontwikkelen wijk boven het spoor (Sliedrecht Noord) en via binnenstedelijke herstructurering (met name Sliedrecht Oost). In het kielzog van woningbouw is niet alleen het toevoegen van verbindingen en ontsluitingen van groot belang, maar ook het creëren van ruimtelijke kwaliteit via parkachtige groenstructuren. Klimaatadaptatie is daar belangrijk bij, net als beheer en onderhoud. Ook de energietransitie en het versterken van het vestigings- en ondernemersklimaat spelen een grote rol.
Binnen het sociaal domein ligt de focus op verder bouwen aan de sociale infrastructuur, veiligheid en het benutten van de kracht van de samenleving. Dat laatste punt is cruciaal, omdat samenwerken de sleutel tot succes is. We hebben onze inwoners, ondernemers, het maatschappelijk middenveld en regionale partners dan ook heel hard nodig om de ambities te kunnen realiseren.

We gaan in 2024 uit van de volgende vijf ambities:
A.    Op basis van het Programmaplan en de Omgevingsvisie hebben we in 2026 de noodzakelijke voorbereidingen getroffen en de eerste projecten gerealiseerd voor de ruimtelijke vernieuwingsopgave.
B.    We voegen ruimtelijke kwaliteit toe voor een gezonde en aantrekkelijke woonomgeving.
C.    We maken Sliedrecht duurzaam.
D.    We verduurzamen de mobiliteit in Sliedrecht en daarbij heeft de fiets(infrastructuur) prioriteit.
E.    In 2026 is er vanuit provincie en rijk draagvlak om Sliedrecht Noord te ontwikkelen en hebben we voldoende fondsen voor de uitvoering van het Programmaplan, de energietransitie en de bereikbaarheidsopgave in de periode 2026-2030.

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1: Op basis van het Programmaplan en de Omgevingsvisie hebben we in 2026 de noodzakelijke voorbereidingen getroffen en de eerste projecten gerealiseerd voor de ruimtelijke vernieuwingsopgave

Terug naar navigatie - Ambitie 1: Op basis van het Programmaplan en de Omgevingsvisie hebben we in 2026 de noodzakelijke voorbereidingen getroffen en de eerste projecten gerealiseerd voor de ruimtelijke vernieuwingsopgave

Met het Programmaplan en de Omgevingsvisie zijn de lijnen en uitgangspunten voor de kernopgave ruimtelijke vernieuwing uitgezet. Vanuit het Programmaplan staan de doelen van de binnenstedelijke herstructurering, de realisatie van Sliedrecht-Noord en de realisatie van een nieuwe Noord-zuidverbinding met Sliedrecht Noord over de A15/spoor centraal. De komende bestuursperiode willen we die doelen en de daarbij horende uitgangspunten rondom bijvoorbeeld kwaliteit, bereikbaarheid en duurzaamheid via een integrale werkwijze verder brengen. Daarbij is het nodig de samenhang tussen deze doelen én met de andere kernopgaven scherp te houden. De fysieke en sociale infrastructuur zijn immers nauw met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar.
De komende jaren zetten we in Sliedrecht vol in op ruimtelijke vernieuwing. Het gaat dan bijvoorbeeld om het woningbouwprogramma, de kwaliteit van de buitenruimte en de ontmoetingsplekken. We willen die ontwikkelingen echter ook ten behoeve van de sociale infrastructuur benutten. Omdat we bij ruimtelijke projecten als herstructurering of de aanleg van een  warmtenet veel in contact komen met mensen, ligt er vanuit ‘signalering en preventie’ ook een kans om goede verbindingen te leggen tussen het fysieke en het sociale. 

Speerpunten

Ambitie 2: We voegen ruimtelijke kwaliteit toe voor een gezonde en aantrekkelijke woonomgeving

Terug naar navigatie - Ambitie 2: We voegen ruimtelijke kwaliteit toe voor een gezonde en aantrekkelijke woonomgeving

Een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte is een randvoorwaarde voor een prettige en gezonde leefomgeving. Een leefomgeving waar onze inwoners zich graag in begeven. Om ergens naar toe te gaan, om elkaar te ontmoeten, om te bewegen en om te recreëren. De kwaliteit en inrichting van de openbare ruimte is het visitekaartje van Sliedrecht. Bovendien hebben we een opgave als het gaat om te zorgen voor een klimaatbestendige openbare ruimte. Kwaliteit toevoegen is de eerste stap. Maar we willen deze kwaliteit ook zo houden. Een belangrijk onderdeel daarin is ook het strategisch nadenken over onderhoudswerk¬zaamheden als het gaat om planning en prioritering. Met name als het gaat om de koppeling met de projecten uit het Programmaplan Ruimtelijke Vernieuwing. Ook is het voor een gezonde woonomgeving van belang te blijven strijden tegen de uitstoot van PFAS en de gevolgen daarvan.

Speerpunten

Ambitie 3: We maken Sliedrecht duurzaam

Terug naar navigatie - Ambitie 3: We maken Sliedrecht duurzaam

We voeren de Regionale Energiestrategie en Transitievisie Warmte uit. Met de inzet van de beschikbare Rijksmiddelen versterken we de organisatie en realiseren we de ambities. De focus ligt op energiebesparing, het opwekken van duurzame energie, duurzame warmte (waaronder het warmtenet) en een passende laadinfrastructuur. 

Speerpunten

Ambitie 4: We verduurzamen de mobiliteit in Sliedrecht en daarbij heeft de fiets(infrastructuur) prioriteit

Terug naar navigatie - Ambitie 4: We verduurzamen de mobiliteit in Sliedrecht en daarbij heeft de fiets(infrastructuur) prioriteit

We optimaliseren de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in Sliedrecht. We richten ons op het investeren in nieuwe verbindingen, waarbij  de Noord-zuid verbinding over de A15/spoor prioriteit heeft. Ook kijken we naar het opwaarderen van bestaande verbindingen zodat een betere en veiligere verkeercirculatie ontstaat voor alle vervoersmodaliteiten. 

We stimuleren duurzame mobiliteit door elektrisch rijden te faciliteren, maar realiseren ook goede en veilige fietsverbindingen. Het uitgangspunt is duurzame mobiliteit stimuleren volgens het STOMP-principe (de focus ligt achtereenvolgens op Stappen, Trappen, OV, Mobiliteit als een service en de Particuliere auto).

Speerpunten

Ambitie 5: In 2026 is er vanuit provincie en rijk draagvlak om Sliedrecht Noord te ontwikkelen en hebben we voldoende fondsen voor de uitvoering van het Programmaplan, de energietransitie en de bereikbaarheidsopgave in de periode 2026-2030

Terug naar navigatie - Ambitie 5: In 2026 is er vanuit provincie en rijk draagvlak om Sliedrecht Noord te ontwikkelen en hebben we voldoende fondsen voor de uitvoering van het Programmaplan, de energietransitie en de bereikbaarheidsopgave in de periode 2026-2030

Sliedrecht kan het Programma Ruimtelijke Vernieuwing niet alleen realiseren. De doelstellingen sluiten aan op de doelstellingen van de buurgemeenten: (1) versterken van de mobiliteitsfunctie van de MerwedeLingeLijn door woningbouw langs de HOV-knooppunten en (2) accommoderen van economische groei in de Drechtsteden met geschikte woningbouw. Het is zinvol om proactief in te zetten op de MLL-alliantie en de Smart Delta Drechtsteden. Beide 'tafels' bieden een kapstok voor lobby (voor medewerking, toestemming en geld) bij provincie, rijk en Europa. Hiervan kunnen we lokaal profiteren, omdat ruimtelijke ontwikkeling lokaal plaatsvindt, maar dat vergt wel daadkrachtige sturing vanuit de eigen ambitie en inzet.

Speerpunten

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

Toelichting op de wijzigingen met een saldo

1. Fietsenstallingen stations Sliedrecht (nadeel, € 303.000)
Er wordt gewerkt aan de realisatie van extra fietsenstallingen op zowel station Sliedrecht Baanhoek (€ 707.000) als Sliedrecht (€ 671.000). Het project wordt uitgevoerd door ProRail. Zowel de gemeente (€ 303.000) als de provincie Zuid-Holland (€ 524.000) dragen hieraan bij. De middelen van de provincie lopen via de gemeentelijke begroting. Door de nasleep van de coronapandemie en het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen fors gestegen. Deze effecten waren tot voorkort nog niet verwerkt in de eerder opgestelde ramingen. Alle raamcontracten van ProRail voor de fietsparkeerprojecten zijn inmiddels vernieuwd. We zien dat de aannemers en leveranciers fors geïndexeerd hebben. Het beschikbare budget à € 365.000 (vanuit het project MerwedeLingeLijn) is per abuis in het jaarrekening resultaat 2022 (en daarmee de algemene reserve) opgegaan, met behulp van deze mutatie komt het benodigde deel weer beschikbaar. 

2. Degeneratie vergoeding (voordeel, € 50.000) 
Door de grote hoeveelheid werkzaamheden die momenteel worden uitgevoerd door nutsbedrijven wordt er veel meer vergoedingen betaald, dan begroot. Dit levert een financieel voordeel op. 

3. Baanhoek West (voordeel, € 21.000) 
In de Winternota 2023 zijn de budgetten van het project Baanhoek West kritisch tegen het licht gehouden met forse afboekingen tot gevolg. Ondertussen is nog meer duidelijkheid ontstaan over de afrondende werkzaamheden.  In overleg met Waterschap Rivierenland wordt de stuw die nodig is om het waterpeil te reguleren in 2024 gerealiseerd. De kosten hiervan worden naar rato gedragen door de ontwikkelaar, de gemeenten Papendrecht en Sliedrecht en het waterschap zelf.  Voor het toezicht op de uitvoering van de aanleg van openbare ruimte in Baanhoek West wordt capaciteit ingezet.  Tegenover deze kosten staat een bijdrage van de ontwikkelaar (voor de laatste woningen die gerealiseerd worden). Per saldo ontstaat er in 2024 (€ 21.000), 2025 (€ 74.000) en in 2026 (€ 21.000) een voordeel.     

4. Bomenactie 2024 (neutraal)
Hoewel deze mutatie neutraal is staat hij toch onder de mutaties met een saldo, omdat de baat een onttrekking uit de reserve betreft. Vanuit de reserve Herplantfonds wordt een bedrag van € 20.000 onttrokken ter dekking van de kosten van de Bomenactie 2024. 


Toelichting op de neutrale wijzigingen 

5. P-begroting
De begroting is aangepast op de overeengekomen CAO voor gemeente ambtenaren. Daarnaast zijn wijzigingen aangebracht in de doorbelasting van de lonen naar de programma's (taakvelden). 

6. Grondexploitaties
In de begroting 2024 is de stand van de Jaarrekening 2023 logischerwijs nog niet verwerkt. Met hulp van deze wijziging worden de grondexploitaties Stationspark II en III conform de JR2023 begroot. De budgetten in verband met de grondexploitatie Burgemeester Winklerplein zijn verwijderd.

7. Woningen onder hoogspanningsmasten
Voor het uitkopen van woningen onder de hoogspanningsmasten is in 2024 nog € 180.000 beschikbaar., welke nog niet begroot staat. De feitelijke aankoop van de woningen heeft in eerdere jaren al plaatsgevonden. Dit budget zal worden ingezet voor de sloop en bijbehorende (voorbereidende) werkzaamheden.  

8. Anterieure overeenkomsten
Op diverse locatie hebben ontwikkelaars woningbouwplannen. Ter dekking van de kosten die de gemeente maakt om deze ontwikkelingen te faciliteren worden anterieure overeenkomsten gesloten. Deze overeenkomsten worden neutraal in de begroting verwerkt. 

9. Burgemeester Winklerplein 41
De kiosk op Burgemeester Winklerplein 41 is van de grondexploitatie overgekomen naar de begroting van vastgoed. De huur is begroot op € 22.000, voor de kostenkant is hetzelfde bedrag opgenomen in de begroting.

 

Investeringen
Naast de mutaties in de exploitatie zijn er ook mutaties in de investeringen die horen bij het programma. De mutaties ten aanzien van investeringen behorend bij het programma Ruimte kunnen worden opgedeeld in drie delen: Water- en rioleringsprogramma, Wegen en overig. 

Momenteel loopt het proces om te komen tot een nieuw Water- en rioleringsprogramma Sliedrecht 2024 - 2028 (Wrp). Het ontwerp van dit programma ligt momenteel ter inzage voor zienswijzen. De gemeenteraad zal gaan besluiten over de bijbehorende financiële consequenties. De budgetten 2025-2028 die horen bij het Wrp zullen bij de Begroting 2025 worden aangepast. De budgetten die horen bij 2024 zijn ingebracht in deze Voorjaarsnota. Hierdoor ontstaat er mandaat om in 2024 al te werken conform het Wrp. Wanneer er nog wijzigingen worden doorgevoerd in het nu nog concept Wrp, zal het budget 2024 daar op worden aangepast. 

Vanuit diverse perspectieven zijn er mutaties doorgevoerd in de kredieten met betrekking tot wegen. Sommige projecten kom in 2024 nog niet in uitvoering (nr. 3, 4 en 7). Het krediet voor het herinrichten omgeving Stationsweg (nr. 5)  is per abuis vervallen en wordt weer opgevoerd. Op enkele projecten zullen in 2024 minder kosten worden gemaakt (nr. 1, 2, 9 en 10). Met behulp van het MIP bij de Begroting 2025 zullen deze budgetten 2025 verder worden geactualiseerd. De budgetten Jacob Catsstraat (nr. 6) zijn herschikt. In de voorziene investering zit een riool en een groen deel. Tenslotte zijn enkele budgetten opgehoogd in verband met de hoge inflatie (nr. 8 en 11).

1. Tractor Kubota
Het krediet kan vervallen. Er is geen (nieuwe) tractor nodig.

2. Groen Jacob Catsstraat 
Een gedeelte van het beschikbare krediet voor de aanpak van de buitenruimte Jacob Catsstraat zal gebruikt worden voor het realiseren van 'groen', dat vergt een separaat krediet. 

3. Gazonmaaier
Tot op heden werden maaiwerkzaamheden uitbesteed. Door dit in eigen beheer uit te voeren kunnen er kosten bespaart worden, hiervoor is echter wel een gazonmaaier nodig. 

4. Vervanging negental bruggen 
Vanuit het krediet vervanging negental bruggen wordt een gedeelte vrijgemaakt om een noodzakelijke keermuur en damwand te realiseren nabij de Molshoefweer. 

5. Technische aanpassing 
Op enkele projecten zijn negatieve opbrengst budgetten ontstaan, dit moeten gewone (uitgave) budgetten zijn. Met behulp van deze wijziging wordt dat verholpen.  

6. Begraafplaats
De werkzaamheden op de begraafplaats bevinden zich in een afrondende fase. Het onderkomen en de uitbreiding is gerealiseerd. Er vinden nog afrondende werkzaamheden plaats aan het groen en de paden zullen opnieuw worden geasfalteerd. Dit laatste maakt geen onderdeel uit van het originele plan. In het krediet is nog ruimte vanuit de middelen die waren gereserveerd voor de voorbereiding van de noordelijke uitbreiding (locatie 7) die niet wordt gerealiseerd.