Programma 4 - Bestuur en organisatie

Ambities en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ambities en ontwikkelingen

Om de ambities binnen Koers 2030 te realiseren is een slagvaardige organisatie een randvoorwaarde. Sliedrecht wil een stabiele, flexibele, lerende en opgavegerichte organisatie zijn die meebeweegt met veranderingen in de maatschappij. Een organisatie die aansluit op behoeften en meedenkt en meewerkt aan goede initiatieven van inwoners en waar met plezier wordt samengewerkt met en voor de Sliedrechtse samenleving. We gaan in 2024 door waarmee we in 2020 gestart zijn: de ontwikkeling naar de toekomst is gericht op het duurzaam en werkenderwijs optimaliseren en het kwalitatief en kwantitatief versterken van de organisatie. Daarmee maken we het mogelijk om de ambities voor Sliedrecht waar te maken.

In 2026 is onze dienstverlening mensgericht, transparant en helder en weten inwoners/ondernemers wat zij van ons kunnen verwachten

In de ogen van inwoners zijn dienstverlening, communicatie en participatie vanuit de gemeente ongeveer hetzelfde en daarmee samen bepalend voor de beeldvorming over de gemeente. Regie op deze drie-eenheid is daarom belangrijk. In 2024 wordt het verbetertraject, naar aanleiding van de visie op dienstverlening, verder uitgevoerd met nadruk op het bestendigen en borgen van de regie op en kwaliteit van de dienstverlening binnen de organisatie. 

In 2026 participeren inwoners actief in onze plannen en hebben we een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

Het in 2022 vastgestelde participatiebeleid voor ruimtelijke initiatieven in verband met de komst van de Omgevingswet, wordt in 2024 doorontwikkeld. Met als doel actief de samenwerking met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners op te zoeken. We gebruiken daarbij de ervaringen die we in 2023 hebben opgedaan met het nieuwe beleid. Daarbij wordt aansluiting gezocht met de Buurtagenda’s. Er wordt niet alleen onderzocht hoe inwoners kunnen participeren, maar juist ook hoe de gemeente kan helpen om plannen uit de samenleving te realiseren. 

De regionale communicatieaanpak 'Focus op communicatie' borgen we binnen de projectaanpak en passen we na evaluatie, waar nodig aan. 

In 2026 heeft Sliedrecht een prettige, professionele en flexibele organisatie

De omvang en de complexiteit van onze opgaven nemen toe en vraagt andere benaderingen en werkwijzen dan we gewend waren. Brede samenwerking is noodzakelijk, zeker gezien de schaalgrootte van onze organisatie. Dit betekent ook iets voor hoe we als organisatie denken en doen. En voor de kwaliteit en competenties die we in huis hebben of willen halen. Met het oog op de krappe arbeidsmarkt is het niet eenvoudig de organisatie kwalitatief en kwantitatief op sterkte te hebben en te houden.  Beide zijn echter nodig om de Koers 2030 te realiseren. Daarnaast zal de organisatie mee moeten (kunnen) groeien met de groei van Sliedrecht. 

De organisatieontwikkeling die we hebben ingezet, evalueren we in 2024 op een aantal onderdelen. Daarbij hebben we in ieder geval aandacht voor de inzet die we de afgelopen jaren hebben gedaan op de ontwikkeling van teams en leiderschap, portfoliomanagement, opdrachtgever-opdrachtnemerschap en procesverbeteringen. De centrale vraag is of en hoe de nieuwe manier van (samen)werken en de interventies die we hebben gedaan bijdragen aan de prettige, professionele en flexibele organisatie die we willen en moeten zijn om onze ambities te realiseren. Verbeterpunten die hieruit voortkomen geven in 2024 richting aan hoe we ons verder nog kunnen verbeteren.

Daarnaast gaan we aan de slag met de uitkomsten van het medewerkers tevredenheidsonderzoek dat we in het najaar van 2023 uitvoeren en verstevigen we de samenwerking binnen en tussen de teams en op regionaal en landelijk niveau. We zullen moeten inspelen op de ontwikkelingen en krapte op de arbeidsmarkt om onze capaciteit op orde te houden. Dat doen we door te zoeken naar verbindingen en krachten te bundelen in de regio en samen te werken aan onze gezamenlijke positie op de arbeidsmarkt.   

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Terug naar navigatie - Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Als gemeente zijn we er voor onze inwoners en ondernemers. We leveren daarbij tal van diensten. Indirect via diverse (algemene) voorzieningen, beheer/onderhoud van de openbare ruimte, realiseren van allerlei projecten, etc. Maar vaak ook direct door het verstrekken van paspoorten, afgeven van vergunningen, verlenen subsidies, doorverwijzen naar zorg of ondersteuning, etc. Het is belangrijk dat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is. En dat mensen weten waar ze terecht kunnen met (hulp)vragen en wat ze van ons kunnen verwachten. En dat wij daarover transparant en helder zijn (ook als iets niet kan). Het betekent dat we actief feedback ophalen en luisteren naar de individuele behoefte van mensen . Waar mogelijk houden we daar rekening mee. Het uitleggen en steevast terugkoppelen van afwegingen en keuzes is daar belangrijk in. 

'We zeggen wat we doen (en waarom) en we doen wat we zeggen'. Het is een cliché, maar uiteindelijk wel de essentie om als betrouwbare partner van onze inwoners te functioneren. 
Om dit vorm te geven gaan we concreet aan de slag met de volgende beleidslijnen en projecten. 

Speerpunten

Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

Terug naar navigatie - Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

We hebben iedereen nodig om onze plannen te laten slagen. Om nieuwe ideeën en initiatieven te creëren, om andere inzichten en invalshoeken te krijgen en (soms) om tegengestelde belangen inzichtelijk te maken. Participatie is daarom belangrijk. Aan de voorkant van beleidsvorming, projecten en ontwikkelingen. Een gedegen en transparant proces leidt tot zorgvuldige afwegingen, ook als dat betekent dat niet iedereen tevreden kan worden gesteld. Het creëren van draagvlak en/of begrip bij belanghebbenden aan de voorkant levert in het verdere proces veel voordeel op.   

Vaak gaat het ook verder dan alleen participeren. Bij de uitvoering van onze taken is actieve samenwerking met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners, etc. aan de orde van de dag. Om dit succesvol te doen is investeren in het netwerk noodzakelijk. We moeten elkaar actief opzoeken, weten wat er speelt, welke belangen en agenda's iedereen heeft en hoe we die kunnen koppelen. Vanuit een open en constructieve houding om gezamenlijk aan doelen te werken en elkaar successen te gunnen. In een dergelijke samenwerking is ook ruimte voor een eerlijke en kritische kanttekening als daar aanleiding toe is. Als bestuur willen we het goede voorbeeld te geven door elkaar in positie te brengen. Dat vraagt vertrouwen, rolbewustzijn en goede communicatie tussen college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. 

Speerpunten

Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

Terug naar navigatie - Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

Om te werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie is het van belang om kwantitatief en kwalitatief op sterkte zijn. De krapte op de huidige arbeidsmarkt stelt ons, als relatief kleine organisatie, voor uitdagingen en dat kan gevolgen hebben voor onze beleid- en uitvoeringskracht en ons ontwikkelvermogen. Door te investeren in het versterken van onze organisatie, goed werkgeverschap, portfoliomanagement en ondersteunende bedrijfsvoering, willen we de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt zoveel mogelijk het hoofd bieden en onszelf in staat stellen onze ambities waar te maken.

Daarmee ontwikkelen we ons naar een prettige, professionele en flexibele organisatie, waar mensen graag willen en blijven werken. Waar zij zich in hun kracht gezet en gewaardeerd voelen. Waar zij prettig kunnen werken met een goede werkplek, systemen, informatie en processen die hen ondersteunen. Waar duidelijkheid is waar we als organisatie naartoe werken, wat er van hen wordt verwacht en wat zij van ons kunnen verwachten. 

Speerpunten

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

 

Toelichting op de wijzigingen met een saldo

1. Begroting Servicegemeente Dordrecht (nadeel, € 346.000)
Vanwege de CAO stijging voor gemeenteambtenaren en hogere indexatie dan aangenomen bij de begroting valt de bij bijdrage aan de Servicegemeente Dordrecht € 179.000 hoger uit dan begroot.
Tevens is er een omissie in de gemeentelijke begroting geconstateerd van € 167.000. Deze omissie is naar voren gekomen bij het uitvoeren van werkzaamheden uit het verbeterplan financiën. De omissie is ontstaan doordat bij het opstellen van de begroting 2024 niet alle lasten met betrekking tot de Servicegemeente zijn meegenomen in de confrontatie met het vanuit de gemeente beschikbare budget.  

2. Verzekeringen (nadeel, € 127.000)
De premie van de aansprakelijkheidsverzekering is exorbitant gestegen mede naar aanleiding van het PFAS-dossier. Het nadeel is € 127.000.

3. Rechtmatigheid en getrouwheid (nadeel, € 90.000)
Vanuit het verbetertraject dat is opgestart naar aanleiding van de bevindingen bij de Jaarrekening 2022 is opdracht gegeven aan BDO Advisory. De opdracht behelst het ondersteunen en adviseren van de gemeente bij de vijf door de accountant benoemde aandachtsgebieden. Daarnaast worden er niet begrote kosten gemaakt om te komen tot de rechtmatigheidsverantwoording.  

 

Toelichting op neutrale wijzigingen 

4. Servicegemeente Dordrecht
De initiële begroting van de Servicegemeente Dordrecht stond in haar geheel begroot op het taakveld overhead in programma 4 Bestuur en organisatie. Dat is een onjuiste verwerking geweest, want er zitten ook kosten die niet horen bij de overhead, deze zijn overgebracht naar programma Samenleving en Economie, onderwijs, sport en cultuur. 

5. P-begroting
De begroting is aangepast op de overeengekomen CAO voor gemeente ambtenaren. Daarnaast zijn wijzigingen aangebracht in de doorbelasting van de lonen naar de programma's (taakvelden). 

 

Investeringen
Naast de mutaties in de exploitatie zijn er ook mutaties in de investeringen die horen bij het programma. 

De projecten raadhuis en gemeentekantoor staan qua uitvoering volledig begroot in 2024. De projecten zullen echter doorlopen in 2025, de raming van het krediet wordt hierop aangepast.  De wijziging heeft verder geen invloed op de totale omvang van het beschikbaar gestelde krediet.