Per programma wordt hieronder inzicht gegeven in het resultaat dat op het programma ontstaat. Bij elk programma is een regel overige verschillen die verder niet wordt toegelicht. Deze regel bestaat uit verschillen kleiner dan € 25.000. In sommige gevallen is het totaal van het saldo overige verschillen wel groter dan € 25.000 omdat meerdere kleine verschillen zijn opgeteld.
Wanneer er voor bestemming budget is overgeheveld conform besluitvorming bij de Winternota 2023 dan is dat benoemd. Het gevolg hiervan is dat er soms ook regels met saldo nul zijn toegelicht.
Enkele verschillen geven aanleiding tot een voorstel voor resultaat bestemming. Dit is eveneens benoemd in de toelichting.
Analyse van de financiële afwijkingen per programma
Analyse van de financiële afwijkingen per product
Terug naar navigatie - Analyse van de financiële afwijkingen per productProgramma 1: Samenleving
Toelichting
1. Energietoeslag 2023 (€ 1.059.000 nadeel)
In de Winternota is rekening gehouden met een aanvullend budget energietoeslag 2023 van € 1.059.000. Dit aanvullend budget is via de decembercirculaire ontvangen en verwerkt in programma 5: Financiën. In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot maximaal € 1.753.000 voor bestemming over te hevelen naar 2024. Dit heeft voor het bedrag van € 134.000 plaatsgevonden.
2. Beschermd Wonen en Opvang (€ 404.000 voordeel)
In de Winternota is rekening gehouden met een overschot Beschermd Wonen en Opvang van € 804.000. Op basis van laatste inzichten van de gemeente Dordrecht rekenen we op een overschot van € 1.208.000. Het aanvullende voordeel in de jaarrekening 2023 is hiermee € 404.000. In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot maximaal € 546.000 te bestemmen voor doorontwikkeling Bonkelaarhuis om de druk op Beschermd Wonen en Opvang af te laten nemen en dit bedrag over te hevelen naar 2024. Dit heeft voor het bedrag van € 546.000 plaatsgevonden.
3. GR Sociaal versnelde ingroei (€ 367.000 voordeel)
De Drechtsteden gemeenten hebben eind 2021 gekozen voor een nieuwe set van kostenverdeelsleutels en een ingroeiperiode van 4 jaar, te beginnen in 2023. De bestaande set van kostenverdeelsleutels kon door de wijzigingen in het gemeentefonds niet langer onderhouden worden. Daarnaast hadden gemeenten de wens om een deel van de kosten op basis van andere principes te verdelen. Er is gekozen voor versnelde ingroei op het minimabeleid waardoor in 2023 in één keer alles is verrekend tussen de Drechtsteden gemeenten. Voor gemeente Sliedrecht heeft dit geresulteerd in een voordeel van € 367.000.
4. Toeslagenproblematiek (€ 327.000 voordeel)
De GR Sociaal voert voor gemeente Sliedrecht de regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek uit. Op basis van de normbedragen verwachten we een bijdrage van het Rijk te ontvangen van € 327.000.
5. Afrekening sociaal team (€ 191.000 voordeel)
Er heeft een subsidieafrekening met Stichting Sociaal Team Sliedrecht plaatsgevonden over het jaar 2022. Hieruit bleek dat vooral de subsidie in het kader van Jeugdhulp naar voren is minder kosten zijn gemaakt. Het is slechts gedeeltelijk gelukt de gewenste GGZ-deskundigheid naar voren te halen. De samenwerkende partijen hadden veel tekorten aan menskracht waardoor het gewenst aantal uren niet geleverd kon worden. Dit heeft geleid tot een terugvordering van € 191.000.
6. Noodopvang vluchtelingen Oekraïne (€ 164.000 voordeel)
In de Winternota is rekening gehouden met een positief resultaat op de noodopvang vluchtelingen Oekraïne van € 2.600.000. Hierbij waren de kosten ruim ingeschat en worden er uiteindelijk minder inkomsten verwacht dan begroot. Dit heeft te maken met het aantal leefgeldverstrekkingen in de POO die wat lager zijn dan begroot. Per saldo is er een overschot ontstaan van € 2.764.000.
Het Rijk keert vaste bedragen uit voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Dat zijn bedragen per gerealiseerde opvangplek per dag. Tot en met 14 oktober 2022 was dat voor vluchtelingen in de gemeentelijke opvang 100 euro per dag, ongeacht de werkelijke kosten die werden gemaakt. Op basis van een kostprijsonderzoek is dit bedrag daarom eind 2022 bijgesteld naar 83 euro en in 2024 naar 61 euro per dag.
Het Rijk noemt dit een reële vergoeding voor alle kosten die gemeenten maken. Uit deze bedragen moeten alle directe en indirecte kosten worden betaald, exclusief het leefgeld dat de vluchtelingen ontvangen. Als er gelden overblijven mogen gemeenten die behouden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten adviseert gemeenten om dat ook te doen, omdat het onzeker is of in de toekomst de vergoeding volledig zal volstaan. De gemeente Sliedrecht heeft er overigens voor gekozen om uit de reeds ontvangen gelden in 2024 een interne verbouwing te bekostigen van Stationspark 200, waarbij we 30-40 extra opvangplekken realiseren. Dat bedrag wordt niet gedeclareerd bij het rijk.
7. Serviceorganisatie Jeugd (€ 148.000 voordeel)
Op basis van de conceptjaarrekening van de Serviceorganisatie Jeugd zijn de lasten € 148.000 lager dan waar rekening mee was gehouden in de Tweede Bestuursrapportage van de SOJ.
8. Afrekening Drechtwerk (€ 110.000 voordeel)
Conform de vastgestelde jaarrekening 2022 van Drechtwerk heeft er een positieve afrekening plaatsgevonden van € 110.000 welke niet is begroot.
9. Sliedrechters schuldenvrij en actief (neutraal)
Er heeft een positieve afrekening met Stichting Sociaal Team Sliedrecht plaatsgevonden inzake voorgaande jaren. Hierdoor is er € 95.000 onttrokken uit de Koers 2030 daar waar er € 250.000 is begroot.
10. Flankeren beleid energiearmoede (neutraal)
in de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen voor Flankerend beleid energiearmoede tot maximaal € 65.000 voor bestemming over te hevelen naar 2024. Dit heeft voor het bedrag van € 65.000 plaatsgevonden.
11. Gezond en Actief Leven Akkoord, GALA (neutraal)
In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot maximaal € 130.000 voor bestemming van de 15 gezondheidsprogramma's van GALA over te hevelen naar 2024. Dit heeft voor het bedrag van € 130.000 plaatsgevonden.
12. Veerkracht vergroten (neutraal)
In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot maximaal € 79.000 voor bestemming over te hevelen naar 2024. Dit heeft voor het bedrag van € 79.000 plaatsgevonden.
Programma 2: Economie, onderwijs, sport en cultuur
Toelichting
1. Economische zaken (€ 103.000 voordeel)
Het voordeel heeft met name betrekking bij het aantrekkelijk maken van de winkelcentra. Vanwege beperkte personele bezetting zijn niet alle beschikbare budgetten ingezet. Het verstrekken van de CUP subsidie is minder dan vooraf verwacht. Het bedrag wordt pas verstrekt als alle werkzaamheden gereed zijn. De werkzaamheden zijn niet in 2023 maar komen naar alle waarschijnlijkheid pas in 2024 af. Hierdoor drukken deze lasten nog niet in 2023.
In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot maximaal € 100.000 inzake meervoudig lokale samenwerking over te hevelen naar 2024, dat heeft voor het volledige bedrag plaatsgevonden.
2. Afrekening subsidies kinderopvang (€ 91.000 voordeel)
Er zijn met diverse partijen subsidievaststellingen inzake kinderopvang over oude jaren vastgesteld. Dit heeft in 2023 geleidt tot een positief resultaat van € 91.000.
3. Wijk- en buurtagenda's (€ 85.000 voordeel)
Vanwege beperkte personele capaciteit is er niet het hele jaar gewerkt aan dit project. Het budget is hierdoor niet volledig ingezet. In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot € 25.000 over te hevelen naar 2024, dat heeft voor het volledige bedrag plaatsgevonden.
4. Onderwijshuisvesting (€ 60.000 nadeel)
Het nadeel wordt met name veroorzaakt door Onroerend Zaak Belasting (OZB) en de brandverzekering (welke na aanbesteding aanzienlijk duurder is geworden). De gemeente is verplicht de OZB voor scholen te bekostigen en de panden te verzekeren.
5. Onderwijs- en leerlingzaken (€ 55.000 voordeel)
In 2023 is een daling te zien in de kosten van leerlingenvervoer voor het schooljaar 2023-2024 in vergelijking met het schooljaar 2022-2023 van € 55.000.
In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot maximaal € 55.000 inzake PWA Waalslaan en € 10.000 inzake Integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs voor bestemming over te hevelen naar 2024. De bouw van de PWA Waalslaan is uitgesteld naar 2024. De kosten voor extra noodlokalen tijdens de bouw en de verwijdering van bestaande noodlokalen zullen dan ook pas in 2024 worden gemaakt. Het lopende IHP wordt in 2023 afgerond. Enkele werkzaamheden lopen door in 2024. Overheveling heeft voor een bedrag van € 55.000 en € 10.000 plaatsgevonden.
6. Ondersteuning initiatieven (neutraal)
In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen tot maximaal € 100.000 inzake ondersteunen initiatieven (toerisme en recreatie) over te hevelen naar 2024. Dit heeft voor het volledige bedrag plaatsgevonden.
Programma 3: Ruimte
Toelichting
1. Openbare ruimte (€ 225.000 voordeel)
Het voordeel dat ontstaat kent diverse oorzaken:
- Lagere kosten voor het verwijderen van graffiti;
- Ten aanzien van straatreiniging zijn lagere kosten gemaakt, omdat een overtollige machine is verkocht er een zogenaamde prullenbakvergoeding is ontvangen van het afvalfonds. Tenslotte is er alleen ad hoc onderhoud uitgevoerd in afwachting van een nieuw onderhoudscontract (na evaluatie) voor waterpasserende bestrating;
- De opbrengst die we ontvangen van partijen die kabels en leidingen aanleggen vallen hoger uit dan de bijbehorende kosten die we maken voor toezicht.
- Bij het groenbeheer (afboeken vordering) en openbare verlichting (onderhoudskosten en energiekosten) is sprake van tegenvallers.
In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen voor het toezicht aanleg glasvezelnetwerk tot maximaal € 100.000 voor bestemming over te hevelen naar 2024. Dit heeft voor het volledige bedrag plaatsgevonden.
2. Huishoudelijk afval (€ 209.000 voordeel)
Het voordelig resultaat hangt samen met minder ingezamelde tonnages huishoudelijk afval en dan met name via de milieustraat. Hierdoor vallen de verwerkingskosten lager uit. Daarnaast valt de werkelijke opbrengst van de verkoop van oud papier hoger uit dan geraamd. De prijzen voor oud papier zijn ten opzichte van 2022 fors gedaald, omdat in de begroting rekening was gehouden met een nog forsere daling ontstaat er nu een voordeel.
3. Projectmanagement (€ 206.000 voordeel)
Er is budget beschikbaar voor de loonkosten van projectmanagers voor 'projecten zonder budget'. Dit zijn vaak projecten die formeel nog geen project zijn. In 2023 bleek het niet nodig deze middelen aan te spreken, omdat de projectmanagers allemaal werkten aan projecten met budget.
4. Omgevingswet (€ 176.000 voordeel) - resultaatbestemming
Bij de resultaatbestemming stellen we voor om het voordelig saldo te bestemmen, zodat het budget in 2024 beschikbaar blijft. Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet uiteindelijk in werking getreden. De invoering is vele malen uitgesteld. Voor de implementatie van de Omgevingswet wordt de komende jaren een behoorlijke extra inzet gevraagd aan capaciteit en middelen voor de verdere invoering van de wet en het realiseren van de verschillende nieuwe instrumenten van de wet (Omgevingsplan, programma’s) en nieuwe processen, werkwijzen en applicaties. Doordat de wet steeds is uitgesteld, vindt ook de inzet van middelen op een later moment plaats. Omdat in de begroting slechts beperkte eigen middelen zijn opgenomen, is het noodzakelijk om de rijksbijdragen voor dit doel beschikbaar te houden. Daarom is het noodzakelijk het saldo van 2023 toe te voegen aan de begroting voor 2024.
5. Burgemeester Winklerplein (€ 168.000 voordeel) - resultaatbestemming
De grondexploitatie Burgemeester Winklerplein is op basis van besluitvorming bij de Winternota 2023 afgesloten. Van de eerder genomen verliezen valt er hierbij per saldo € 168.000 vrij. Bij de resultaatbestemming stellen we voor hiervan € 115.000 te bestemmen. Met dit budget kan het opheffen van de grondexploitatie worden afgewikkeld.
6. Anterieure projecten (€ 125.000 nadeel)
Anterieure projecten zijn projecten die door derden (vaak ontwikkelaars) worden gerealiseerd. De gemeente faciliteer deze projecten binnen de kaders van de ruimtelijke ordening. Op enkele van deze projecten is een tekort opgetreden: Watertorenterrein - € 44.000 (afwikkeling van de vorige ruimtelijke procedure), Wilhelminakwartier - € 18.000 (vorige jaar stond tegenover dit tekort een groter voordeel), Baanhoek West, - € 22.000.
7. Programma Ruimtelijke Vernieuwing (€ 122.000 nadeel)
In 2023 heeft de eerste besluitvorming plaatsgevonden over het project Binnenstedelijke Herstructurering Sliedrecht en heeft de voorbereiding plaatsgevonden ten behoeve van besluitvorming over de Noord-zuidverbinding en de toekomst van een zwembad. Hierbij zijn meer kosten gemaakt voor communicatie en participatie dan begroot. Daarnaast zijn er in relatie tot de toekomst van het zwembad meer kosten gemaakt voor extern advies en projectleiding (inhuur in plaats van eigen gedekt personeel).
8. Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (€ 121.000 voordeel)
In 2023 is er 121.000 euro minder uitgegeven dan begroot. Twee beleidsonderwerpen met betrekking tot bodem en geluid beleid zijn doorgeschoven naar 2024 en zijn niet in 2023 uitgevoerd. Door de krapte op de arbeidsmarkt had de omgevingsdienst in 2023 niet de capaciteit voor handen om alle werkzaamheden die er lagen op te pakken. Tevens is er binnen de gemeente Sliedrecht voor een periode van 4 maanden geen beleidsmedewerk milieu werkzaam geweest welke met de omgevingsdienst kon samenwerken en extra werkzaamheden kon uitzetten.
9. Bouw- en woningtoezicht (€ 115.000 voordeel) - resultaatbestemming
Er is een voordeel ontstaan op dit product vanwege de bouwleges, de opbrengsten zijn verantwoord in 2023 bij het in behandeling nemen van de aanvraag. Echter zal er in 2024 nog ambtelijke inzet benodigd zijn om de dossiers volledig afgehandeld te krijgen. Daarom wordt er een resultaatbestemming voorgesteld voor dit product.
10. Bereikbaarheid (€ 103.000 voordeel)
Het voordelige saldo is voornamelijk het gevolg van lagere exploitatielasten van de binnenhaven dan begroot alsmede een voordeel op verkeersmaatregelen. In het budget voor verkeersmaatregelen is rekening gehouden met de uitvoering van onderzoeken zoals parkeerdrukmetingen, verkeerstellingen e.d. Deze onderzoeken zijn nog niet uitgevoerd in afwachting van het definitieve "Verkeers- en Mobiliteitsplan 2035" waarvoor de vaststelling is gepland in 2024.
11. Riolering (€ 55.000 voordeel)
Het voordeel ontstaat voor een groot deel op de inkomsten. Er is meer rioolheffing geïnd dan begroot.
12. Grondzaken (€ 49.000 nadeel)
Binnen grondzaken ontstaat er een nadeel op de inkomsten. Er is minder verhuur, danwel verkoopopbrengst.
13. De Driehoek (€ 26.000 voordeel) - resultaatbestemming
De uitvoering van de haalbaarheidsfase stond gepland voor 2023, maar is opgeschoven naar begin 2024. Zo is in maart 2024 gestart met het ecologisch onderzoek. Bij de resultaatbestemming stellen we voor het bedrag van € 26.000 te bestemmen, zodat het budget in 2024 beschikbaar blijft voor de uitvoering van het project.
14. Duurzaamheid (€ 7.000 voordeel)
De landelijke doelstellingen met betrekking tot duurzaamheid leiden tot een veelheid aan subsidies in gemeenten. In 2023 betreft dit bijvoorbeeld de proeftuin aardgasvrije wijken, de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid en de aanpak van energiearmoede. Daarnaast worden er ook middelen aan het gemeentefonds toegevoegd. Deze middelen staan niet allemaal goed begroot, waardoor er op de lasten en de baten verschillen ontstaan die elkaar opheffen.
In de Winternota heeft de gemeenteraad mandaat gegeven om de niet ingezette middelen voor het energieloket tot maximaal € 207.000 voor bestemming over te hevelen naar 2024. De inrichting van het loket moet nog plaatsvinden, het beschikbare budget is daarom overgeheveld.
Programma 4: Bestuur en organisatie
Toelichting
1. Organisatieontwikkeling (€ 111.000 voordeel) - resultaatbestemming
We hebben ervoor gekozen om de implementatie van de nieuwe organisatie op onderdelen te vertragen. Dit heeft te maken met de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de context waar we in werken. De activiteiten en interventies die we doen op organisatieontwikkeling, verweven we zo veel mogelijk in het bestaande werk en moeten behapbaar zijn om te kunnen beklijven. Dit alles maakt dat we meer tijd moeten nemen om de ontwikkeling impactvol en duurzaam te laten zijn. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 111.000 waar een resultaatbestemming voor zal worden aangevraagd.
2. Reservemutatie bedrijfsvoering (€ 67.000 voordeel)
Als eerste is er een onkruidbestrijder verkocht waarvan de boekwaarde in de reserve afschrijvingslasten activa van economisch nut was opgenomen. Als gevolg van de verkoop valt de boekwaarde van dit actief vrij, daarmee hoort ook de in de reserve opgenomen dekking vrij te vallen. Het bedrag wat voor deze onkruidbestrijder was opgenomen in de reserve bedroeg € 26.000. Het tweede deel betrof een onttrekking uit de reserve afschrijvingslasten activa van economisch nut ter dekking van een actiefpost welke per abuis bij de Winternota was afgeraamd. De onttrekking heeft alsnog plaatsgevonden en dit levert een verschil op van € 41.000.
3. Personeelslasten (€ 53.000 nadeel)
Op personeel is een nadeel te melden van € 53.000. Dit wordt veroorzaakt door hogere kosten voor inhuur.
4. Gemeentekantoor (€ 40.000 voordeel)
De kosten voor energie vallen hoger uit (€ 69.000) door de opvang van asielzoekers, echter staat daartegenover een hogere opbrengst vanwege de doorbelasting van deze kosten aan de veiligheidsregio (€ 109.000). Per saldo is er daarom een voordeel te melden van € 40.000.
5. Informatievoorziening (€ 38.000 voordeel) - resultaatbestemming
ICT Beweegt had een oorspronkelijke deadline van 31-12-2023. Deze deadline is uitgesteld naar 01-04-2024. We krijgen ondersteuning bij de data migratie en bij het bieden van adoptie op nieuw geïmplementeerde technologieën. In 2023 zijn voorsessies gehouden om tot een adoptieplan te komen. Door uitstel van het project zal dit nu in 2024 plaatsvinden. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 38.000 waar een resultaatbestemming voor zal worden aangevraagd.
6. LDKS loonkosten (€ 4.000 nadeel)
LDKS (Logopedische Dienst Kring Sliedrecht) is een voormalige gemeenschappelijke regelingen waarbij voor twee voormalige medewerksters sprake is van uitkeringslasten. Dit leidt tot een last van € 77.000 in het jaar 2023. Daartegenover staat dat een groot deel van deze kosten in rekening wordt gebracht bij de voormalig deelnemende gemeenten. Voor het aandeel dat resteert voor de gemeente Sliedrecht is voor € 8.500 een beroep gedaan op een hiervoor specifiek beschikbare voorziening.
Programma 5: Financiën
Toelichting
1. Gemeentefonds (€ 1.484.000 voordeel) - resultaatbestemming
Op het gemeentefonds ontstaat een voordeel van € 1.484.000. Dit bedrag valt uiteen in twee bedragen € 1.059.000 in verband met de Energietoeslag en € 425.000 vanuit de Decembercirculaire 2023.
Het bedrag in verband met de Energietoeslag is per saldo neutraal, omdat onder programma 1. Sociaal een tegenvaller van gelijke omvang ontstaat. In de begroting gingen we ervan uit dat dit een specifieke uitkering zou worden, maar het bleek in de algemene uitkering te zitten, waardoor deze twee afwijkingen ontstaan.
Het voordeel van € 425.000 is uitgebreid toegelicht in de CIB Decembercirculaire. Het bevat de volgende onderdelen: actualisatie maatstaven € 196.000, invoering Omgevingswet € 147.000, inburgering en maatschappelijke begeleiding € 16.000 en voor overige mutaties € 66.000.
Bij de resultaatstemming stellen we voor de bedragen voor de invoering Omgevingswet en inburgering en maatschappelijke begeleiding over te hevelen naar 2024.
2. Belasting opbrengsten (€ 214.000 voordeel)
OZB € 255.000 voordeel
Onder het gerealiseerde voordeel zitten een drietal verklaringen. Waarvan twee een voordeel tot gevolg hebben en één een nadeel. Er is sprake van een toename van het aantal woningen en een gemiddeld hogere waarde (2,7%) dan begroot. Daarnaast zijn er een aantal niet-woningen opgeleverd, waarvan geen opbrengst begroot was. Het complex van ASVZ De Merwebolder moet op basis van jurisprudentie worden gezien als woningen in plaats van als niet-woningen, waardoor er een lagere opbrengst resteert.
Precariobelasting € 41.000 nadeel
De verordening Precariobelasting is met ingang van het jaar 2023 ingetrokken. In de plaats hiervoor worden privaatrechtelijke overeenkomsten gesloten.
3. Gazprom compensatie (€ 79.000 nadeel)
De compensatie valt lager uit, omdat deze gebaseerd is op het feitelijke verbruik. Dit verbruik lag een stuk lager dan het geprognotiseerde verbruik (overall), te danken/wijten aan de lange zomer en zachte winter.
4. (Geraamd) resultaat (€ 3.049.000 voordeel)
Dit is het begrote resultaat dat gepresenteerd is in de Winternota 2023.