Programma 4 - Bestuur en organisatie

Onze visie

Terug naar navigatie - Onze visie

Om slagvaardig te kunnen werken aan de kernopgaven, is de organisatie gericht op "samen realiseren in Sliedrecht". De gemeente werkt opgavegericht en wendbaar en werkt graag voor én samen met de inwoners aan de resultaten die voor de Sliedrechtse samenleving merkbaar zijn. 

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Programma 4 Bestuur en organisatie omvat alle beleidsvelden van de gemeente Sliedrecht op het gebied van organisatie en bestuur. Vanuit programma 4 werken we daarmee primair aan de randvoorwaarde voor de kernopgaven: Een slagvaardige organisatie. 

Ambities en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ambities en ontwikkelingen

In Koers 2030 is een slagvaardige organisatie als randvoorwaardelijk gesteld voor de drie inhoudelijke kernopgaven. Als we die ambities willen realiseren is een stabiele, flexibele, lerende en opgavegerichte organisatie noodzakelijk. Een organisatie die blijvend mee kan bewegen met de veranderingen en ontwikkelingen in de gemeente en de maatschappij. Die voorziet in behoeften vanuit de samenleving en meedenkt en meewerkt aan goede initiatieven. En waar met plezier wordt samengewerkt met en voor de Sliedrechtse samenleving. 

In 2023 zijn wij gestart met ambities uit het collegewerkprogramma en de uitvoering van (nieuwe) wet en regelgeving die van invloed zijn op de manier hoe we ons werk uitvoeren. Zo zijn wij gestart met een aanpak op buurtagenda´s en hebben we een nieuwe visie op dienstverlening ontwikkeld. Daarin zijn uitgangspunten opgenomen, zoals 'oplossingsgericht werken', 'maatwerk waar nodig' en 'aandacht voor verschillende doelgroepen'. Daarnaast hebben wij ons gericht op het uitvoeren van (nieuwe) wet en regelgeving zoals, de Wet Open Overheid en de Omgevingswet. De invoering van deze wetten zijn van invloed op de hele organisatie. Zo moeten de processen op een andere manier worden ingericht en ligt de focus op integraal en opgavegericht werken.  
 
Door de langdurige krapte op de arbeidsmarkt en om de continuïteit in de organisatie te waarborgen, zijn we meer in gaan zetten op jong talent en ontwikkeling. We willen net afgestudeerden een plek bieden waar ze zich verder kunnen ontwikkelen en gelijktijdig frisse inbreng kunnen leveren in de complexe opgaven waar we als gemeenten voor staan. Zo bouwen we niet alleen aan de toekomst van Sliedrecht, maar ook aan een toekomstbestendige organisatie van en voor Sliedrecht.     

Uitdagingen
De afgelopen jaren is de samenleving, en daarmee ook de gemeente, geconfronteerd met diverse crisissituaties (corona, opvang vluchtelingen uit Oekraïne en de crisisnoodopvang). Het is niet ondenkbaar dat dit de komende periode opnieuw gebeurt.  Denk aan de stikstofcrisisopgave en de energiecrisis. Dit zal niet alleen primair onze inwoners raken, maar ook de organisatie. Elke crisis vraagt extra inzet, wat ten koste kan gaan van andere ambities. Het is belangrijk om integraal een weging te maken waar de prioriteiten (blijven) liggen en de organisatie zodanig in te richten dat de ambities in Koers 2030 voortvarend opgepakt kunnen blijven worden.

Speerpunten 
We zetten blijvend in op de volgende speerpunten om de organisatie dienstbaar en slagvaardig te hebben en te houden:

A.    Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder.
B.    We werken samen aan Koers 2030.
C.    Sliedrecht heeft een prettige, professionele en flexibele organisatie. 

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

In 2023 zijn we verder aan de slag gegaan met het verbeteren van de dienstverlening, participatie en communicatie. Zo werken meer vanuit de strategie 'focus op communicatie', waarbij we communicatie vooral inzetten op onderwerpen waar we de grootste impact maken. We zijn gestart met het verbeteren van Fixi (meldingen openbare ruimte), hebben ons voorbereid op de implementatie van de omgevingswet en een vooronderzoek gedaan naar de ontwikkeling van buurtagenda's. We hebben gewerkt aan onze telefonische bereikbaarheid door in de vakantieperiodes te zorgen voor heldere vervanging bij afwezigheid en door het vergroten van de vindbaarheid van medewerkers.

De organisatieontwikkeling die we gestart zijn in 2020 hebben we in 2023 doorgezet.  We hebben ingezet op de verdere ontwikkeling van teams en leiderschap, portfoliomanagement, opdrachtgever-opdrachtnemerschap en procesverbeteringen.  Om ervoor te zorgen dat we zowel kwalitatief en kwantitatief op sterkte zijn om onze reguliere taken uit te voeren en ambities te realiseren, hebben het proces en een aantal instrumenten ontwikkeld voor het voeren van portfoliomanagement. Daarnaast en in samenwerking met de servicegemeente Dordrecht werken we aan een proactief werving en selectieplan begeleid door een Recruitment Business Partner. 

 

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Terug naar navigatie - Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder

Als gemeente zijn we er voor onze inwoners en ondernemers. We leveren daarbij tal van diensten. Indirect via diverse (algemene) voorzieningen, beheer/onderhoud van de openbare ruimte, realiseren van allerlei projecten, etc.  Maar vaak ook direct door het verstrekken van paspoorten, afgeven van vergunningen, verlenen subsidies, doorverwijzen naar zorg of ondersteuning, etc. Het is belangrijk dat mensen weten waar ze terecht kunnen met (hulp)vragen en wat ze van ons kunnen verwachten. En dat wij daarover transparant en helder zijn (ook als iets niet kan). Het betekent dat we luisteren naar de individuele behoefte van mensen. Waar mogelijk houden we daar rekening mee. Het uitleggen en steevast terugkoppelen van afwegingen en keuzes is daar belangrijk in. 

'We zeggen wat we doen (en waarom) en we doen wat we zeggen'. Het is een cliché, maar uiteindelijk wel de essentie om als betrouwbare partner van onze inwoners te functioneren. 
Om dit vorm te geven gaan we concreet aan de slag met de volgende beleidslijnen en projecten. 

Speerpunten

Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

Terug naar navigatie - Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030

We hebben iedereen nodig om onze plannen te laten slagen. Om nieuwe ideeën en initiatieven te creëren, om andere inzichten en invalshoeken te krijgen en (soms) om tegengestelde belangen inzichtelijk te maken. Participatie is daarom belangrijk. Aan de voorkant van beleidsvorming, projecten en ontwikkelingen. Een gedegen en transparant proces leidt tot zorgvuldige afwegingen, ook als dat betekent dat niet iedereen tevreden kan worden gesteld. Het creëren van draagvlak en/of begrip bij belanghebbenden aan de voorkant levert in het verdere proces veel voordeel op.   

Vaak gaat het ook verder dan alleen participeren. Bij de uitvoering van onze taken is actieve samenwerking met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners, etc. aan de orde van de dag. Om dit succesvol te doen is investeren in het netwerk noodzakelijk. We moeten elkaar actief opzoeken, weten wat er speelt, welke belangen en agenda's iedereen heeft en hoe we die kunnen koppelen. Vanuit een open en constructieve houding om gezamenlijk aan doelen te werken en elkaar successen te gunnen. In een dergelijke samenwerking is ook ruimte voor een eerlijke en kritische kanttekening als daar aanleiding toe is. Als bestuur willen we het goede voorbeeld te geven door elkaar in positie te brengen. Dat vraagt vertrouwen, rolbewustzijn en goede communicatie tussen college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. 

Speerpunten

Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

Terug naar navigatie - Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.

We werken  aan een prettige, professionele en flexibele organisatie door o.a. meer inzicht te krijgen in onze kwantitatieve en kwalitatieve capaciteit nu en in de toekomst. De krapte op de huidige arbeidsmarkt stelt ons, als relatief kleine organisatie, voor uitdagingen.  Om onze organisatie te versterken en ons in staat te stellen onze ambities te realiseren, investeren we in goed werkgeverschap, portfoliomanagement en ondersteunende bedrijfsvoering. Daarmee ontwikkelen we ons naar een organisatie waar mensen graag willen en blijven werken en waar zij zich in hun kracht gezet en gewaardeerd voelen. Waar zij ook prettig kunnen werken met een goede werkplek, systemen, informatie en processen die hen ondersteunen. Waar duidelijk is waar wij als organisatie naar toe werken, wat er van hen wordt verwacht en wat zij van Sliedrecht als werkgever kunnen verwachten.

Speerpunten

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
   Naam indicator  Meest recente waarde Sliedrecht Streefwaarde
4a Cijfer tevredenheid: KTO (1e lijn dienstverlening) 8 8
4b % realisatie servicenormen (1e lijn dienstverlening) balie
% realisatie servicenormen (1e lijn dienstverlening) telefonie

88%
66%

80%
70%
4c Cijfer tevredenheid medewerkers (organisatie) 7,1*

  • 4A* Dit is opgebouwd uit 3 verschillende onderdelen: balie 8,6 telefonie 7,7 en web 7,6 (cijfers Sliedrecht 2023).
  • 4B* Servicenormen zijn opgebouwd uit 4 onderdelen: balie inloop 87% (norm 80%), balie afspraak 88% (norm 80%), (cijfers Sliedrecht 2023) en telefonie 66% (cijfers Dienstverlening Drechtsteden 2023)
  • 4c* Dit is een gemiddelde cijfer van het MTO afgenomen in 2020.


4a t/m 4b
Dienstverlening loopt als een rode draad door de hele organisatie, het is iets van alle medewerkers. Elke medewerker heeft te maken met het leveren van diensten. Dit kan voor een interne- of externe klant zijn, maar uiteindelijk werken wij allemaal voor de inwoners en ondernemers van de gemeente Sliedrecht. In het CWP is richting gegeven aan de manier waarop wij onze diensten willen leveren en hoe wij als betrouwbare partner willen (samen)werken. Om te toetsen of Sliedrecht als organisatie op de goede weg is, wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Daarnaast wordt geleerd van de ervaringen van onze klanten en partners zodat onze dienstverlening blijft verbeteren.  
  
4c
Medewerkers die tevreden zijn over hun werk en de organisatie presteren beter en dragen bij aan het succes van de organisatie. Een medewerkers tevredenheidsonderzoek is een indicator die weergeeft of medewerkers betrokken, gemotiveerd of tevreden zijn en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn zoals verzuim, verloop en effectiviteit. Dit onderzoek geeft handvatten om de organisatie te verbeteren, wat direct positieve gevolgen heeft voor onze dienstverlening.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Overzicht van financiële afwijkingen programma Bestuur en organisatie (x € 1.000)

Voor de toelichting op de tabel, zie het onderdeel 'Analyse van de financiële afwijkingen per programma' onder de jaarrekening.