Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Sliedrecht heeft de uitvoering van een aantal gemeentelijke taken overgedragen aan verbonden partijen. De gemeente blijft verantwoordelijk, maar voert de taken dus zelf niet meer uit. De gemeente neemt deel in verbonden partijen om bepaalde taken efficiënter of met meer kwaliteit te kunnen uitvoeren. Natuurlijk is deelname gekoppeld aan specifieke doelstellingen.

Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft (art. 1 Besluit Begroting en Verantwoording, BVV). Er is onderscheid tussen deelnemingen door de gemeente in publiekrechtelijke samenwerkingsorganisaties (gemeenschappelijke regelingen), in privaatrechtelijke samenwerkingsorganisaties (N.V.’s, B.V.’s, stichtingen, verenigingen etc.) en in publiek-private samenwerkingsorganisaties (PPS-constructies).

Het college bestuurt en beheert de Verbonden Partijen conform de kaders die de raad in 2022 in de Nota Verbonden Partijen heeft vastgelegd. In die nota heeft Sliedrecht vastgesteld dat de paragraaf Verbonden Partijen van de Begroting fungeert als vigerend register van de regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Door bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en de risico’s die daar mogelijk uit voortvloeien, besteden wij in de begroting en jaarrekening expliciet aandacht aan de verbonden partijen. In deze paragraaf nemen we, rekening houdend met de wettelijk verplichte informatie, het volgende op: 

  • naam en vestigingsplaats,
  • deelnemers,
  • type organisatie,
  • doelstelling (openbaar belang),
  • financieel belang van de gemeente bij GR Gevudo en de privaatrechtelijke samenwerkingen (separaat in een tabel staan de financiële bijdrage aan de overige GR-en, een overzicht van de verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partijen in het begrotingsjaar en een overzicht van de financiële positie -inclusief eigen en vreemd vermogen aan het begin en einde van het begrotingsjaar- van de verbonden partijen), 
  • bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente,
  • bestuurlijk vertegenwoordiger,
  • relatie met programmabegroting,
  • ontwikkelingen en
  • uittredingsregeling
  • risicoprofiel

In de programmakaarten is de inhoudelijke bijdrage vanuit de GR-en aan de beleidsdoelen van de gemeente weergegeven en in paragraaf 3.2, 'Weerstandvermogen en risicobeheersing', zijn de risico's opgenomen. Daarnaast is voor de jaarrekening 2023 een risicoclassificatie gemaakt van alle verbonden partijen, conform de gestelde kaders in de Nota Verbonden Partijen. Voor de visie op en de beleidsvoornemens omtrent de verbonden partijen verwijzen we naar de eerder genoemde Nota Verbonden Partijen. 

Risicoanalyse
Per verbonden partij wordt volgens een risicoanalyse in beeld gebracht welke risico's de gemeente loopt in haar financiële, informatieverstrekkende en bestuurlijke relatie met de verbonden partij. De wijze van risicobepaling is gebaseerd op basis van de Nota Verbonden Partijen 2022. Indien het bestuurlijk en/of financieel risico beperkt is, is de verbonden partij gekwalificeerd als een laag risico en kleurt deze groen. Kunnen enkele opmerkingen gemaakt worden,
kleurt het oranje. Mocht de relatie met de verbonden partij risicovol zijn, dan is de verbonden partij rood. Hieronder volgt de risicoanalyse van de verbonden partijen, waarbij classificeringen vanaf middel/hoog en hoog een nadere tekstuele duiding hebben gekregen. 

Beknopte toelichting op de verbonden partijen met een risicoclassificatie van gemiddeld-hoog en hoog:
• De risicoclassificatie van de GR Sociaal wordt als hoog gekwalificeerd vanwege de hoge financiële bijdrage en de toenemende kosten in het sociaal domein. 
• De GR DG&J ZHZ kent hoge financiële en inhoudelijke risico's. Het onderdeel Jeugd kent (financiële) zorgen en risico's omdat de vraag naar jeugdhulp blijft stijgen. We worden gecompenseerd door het rijk via de hervormingsagenda. Daarin zijn echter ook weer meteen bezuinigingen opgenomen. We zijn hierin ook afhankelijk van landelijk beleid. Grip krijgen op de kosten van de Jeugdzorg doen we regionaal, maar is met ingang van 2023 ook een lokale aangelegenheid. Vanaf 2023 is de bijdrage volledig gebaseerd op het profijtbeginsel. De in de begroting van de GR gepresenteerde weerstandratio is 0,45%. De buffer om onvoorziene tegenvallers op te vangen is daardoor beperkt en dit heeft effect op het gemeentelijk risicoprofiel.

In de behandeling van de begroting 2024 kende de GR OZHZ een gemiddeld-hoog risicoprofiel. Gelet op de aangegeven financiële prognose door de OZHZ bij de tweede bestuursrapportage, is het risicoprofiel gewijzigd naar gemiddeld. 

Overzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overzicht verbonden partijen

Het overzicht van de verbonden partijen waarvan de gemeente Sliedrecht een financieel en bestuurlijk belang heeft, is onderverdeeld in:
a.    gemeenschappelijke regelingen,
b.    vennootschappen en coöperaties en
c.    stichtingen en verenigingen.

Sliedrecht neemt in geen andere verbonden partijen deel.

  1. Gemeenschappelijke Regeling (GR)
  1.  GR Sociaal

Naam,
Vestigingsplaats

GR Sociaal,
Dordrecht

Deelnemers

Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Sliedrecht, Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam

Type organisatie

Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam 
(Wgr, art 8.1)

Doelstelling (openbaar belang)

Optimale dienstverlening binnen het sociaal domein aan de inwoners van de Drechtsteden. Dit betekent ook het efficiënt en effectief uitvoeren van de taken binnen het sociaal domein die door de gemeenten zijn belegd bij de GR, met ruimte voor flexibiliteit en maatwerk. Het gaat om de volgende taakvelden:

  • Participatiewet
  • IOAW
  • IOAZ
  • WMO
  • Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
  • Wet kinderopvang
  • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  • Wet Sociale Werkvoorziening
  • Beschermd wonen en opvang
  • Wet op de lijkbezorging
    (16de wijziging)

 Verder voert de GR Sociaal vanaf 2023 de taken van de oorspronkelijke GR Sociale Werkvoorziening Drechtwerk uit omtrent de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel van deze wet is zoveel mogelijk voor de Wsw geïndiceerde inwoners een dienstbetrekking aan te bieden voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden. Per 1 januari 2015 is instroom in de Wsw niet meer mogelijk.

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur (collegelid)
Stemrecht in algemeen bestuur op grond van inwoneraantal: 8,67%.

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Paas (AB)

Relatie met programmabegroting

Drechtsteden draagt vanuit haar opdracht bij aan de speerpunten van beleid en reguliere taken binnen de programma's 1. Samenleving en 2. Economie, onderwijs, sport en cultuur.

Ontwikkelingen

Per 2023 is de GR Sociale Werkvoorziening Drechtwerk ondergebracht in de GR Sociaal. Met de fusie is Drechtwerk opgeheven als zelfstandige GR. Doel van het traject is de samenwerking tussen beide GR-en verder te verstevigen en de bestuurlijke coördinatie en effectiviteit te vergroten.

 Binnen de GR Sociaal zagen we in 2023 in hoofdlijnen het volgende:

 1. Een forse volume ontwikkeling op het bijstandsbestand van +4,6%;
2. Groei van de kosten voor inkomensondersteuning als gevolg van de volume ontwikkeling, de stijging van het minimumloon en de toename van de gemiddelde uitkeringskosten;
3. De vraag naar huishoudelijke ondersteuning is verder toegenomen;
4. Groei van de kosten voor Wmo dienstverlening als gevolg van de CAO ontwikkelingen en prijsindexaties;
5. Het uitkeren en aanvragen van de energietoeslag heeft plaatsgevonden, wat veel tijd en inzet heeft gevraagd;
6. Herijking van het beleid op de Wmo heeft plaatsgevonden en er is gestart met het herijkingsproces voor de Participatiewet.

 Eind 2023 is in het Algemeen Bestuur van de GR Sociaal een bestuursopdracht vastgesteld om maatregelen inzichtelijk te maken om de kostengroei te dempen en om tot bezuinigingsmaatregelen te komen.

Uittredingsregeling

De uittreding is in artikel 34 t/m 38 van de GR geregeld. Een college kan geheel of gedeeltelijk uit de regeling treden door een daartoe strekkend besluit van het betreffende college en na verkregen toestemming van de betreffende raad. Een college zendt het besluit tot uittreding aan het Algemeen Bestuur. De procedure voor uittreding start de dag nadat het Algemeen Bestuur het besluit heeft ontvangen. De (gedeeltelijke) uittreding kan niet eerder plaatsvinden dan tegen 31 december van het tweede kalenderjaar volgend op de in het tweede lid bedoelde ontvangstdatum, tenzij het Algemeen Bestuur een kortere termijn bepaalt. Het Algemeen Bestuur stelt een uittredingsplan vast. Het uittredingsplan regelt de gevolgen van de uittreding.

Risicoprofiel

Hoog

  1.  GR Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid

Naam,
Vestigingsplaats

GR Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
Dordrecht

Deelnemers

Alblasserdam, Dordrecht, Molenlanden, Hoeksche Waard, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht

Type organisatie

Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam
(Wgr, art 8.1)

Doelstelling (openbaar belang)

1. Vanuit het beginsel van verlengd lokaal bestuur en met inachtneming van hetgeen in deze regeling is bepaald, moet het samenwerkingsverband een bijdrage leveren aan het behartigen van gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten om zo een evenwichtige en voorspoedige ontwikkeling in het gebied te bevorderen.
2. De belangen worden behartigd door de hoofdlijnen van gewenste ontwikkelingen te bepalen door sturing, ordening, integratie en in voorkomende gevallen uitvoering van de taakvelden:

  • publieke gezondheid,
  • onderwijs,
  • jeugdzorg,
  • maatschappelijke ondersteuning, meer in het bijzonder huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,
  • ambulancezorg,
  • meldkamer ambulancevervoer en
  • geneeskundige hulpverlening.
    (5de wijziging)

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur (collegelid).
Stemrecht in algemeen bestuur op grond van inwoneraantal: 5%

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Paas

Relatie met programmabegroting

De Dienst Gezondheid & Jeugd heeft een taak bij de realisatie van de doelstellingen in de programma's veilig & inclusief Sliedrecht en ondernemend & betrokken Sliedrecht.
In 2014 is de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ) als zelfstandig onderdeel aan de gemeenschappelijke regeling toegevoegd. De SOJ voert een groot deel van de nieuwe jeugdhulp taken uit die met de nieuwe Jeugdwet per 1-1-2015 aan gemeenten zijn overgedragen. Daarmee wordt een bijdrage geleverd aan de programma’s Sociaal, Ruimte en Bestuur, organisatie en veiligheid.

Ontwikkelingen

De DG&J faciliteert verschillende diensten voor de regio en voor Sliedrecht:
1.GGD
Verminderen van gezondheidsachterstanden en stimuleren van ontwikkelkansen. Kennis- en Adviesfunctie.
2.Leerplicht en vroegtijdig schoolverlaten (LVS)
Uitvoering van de wet op de Leerplicht. Stimuleren van schoolgang en voorkomen van uitval.
3.Veilig Thuis
Het oppakken en onderzoeken van meldingen van vormen van huiselijk geweld en mishandeling. Adviesfunctie. Doorgeleiden naar zorg- en ondersteuning. Bieden van een 24/7 Crisisinterventieteam.
4.Serviceorganisatie Jeugd (SOJ)
Inkoop en contractbeheer van de specialistische jeugdhulp. Administratie en data.

 Bijna alle (door de DG&J in haar rapportage beschreven) KPI's zijn gehaald. Voorbeelden van indicatoren die nog niet behaald worden, zijn bijvoorbeeld de formatie artsen verpleegkundigen op orde, doorlooptijden van Veilig Thuis, zorgmeldingen direct overdragen aan lokale teams en de productie bij het team Leerplicht.

Verder zien we op inhoud de volgende ontwikkelingen:
-              Voorzichtige afvlakking van de groei van jeugdhulpgebruik;
-              Toename complexiteit en duur van jeugdhulpgebruik;
-              Stevige lokale basis in het Bonkelaarhuis voor bijv. zelf verlenen van jeugdhulp en onderzoek & indiceren specialistische jeugdhulp;
-              Aanhoudende groei aantal meldingen en adviesaanvragen bij Veilig Thuis. Geen groei daadwerkelijk geconstateerd van huiselijk geweld en mishandeling;  
-              Meer aandacht naar casuïstiek rondom mensen met onbegrepen gedrag;
-              Meer aandacht naar infectieziekterisico en pandemische paraatheid;
-              Dalende vaccinatiebereidheid;
-              Vanuit landelijke preventieve ontwikkelingen (IZA, GALA, etc.) is er meer aandacht voor Regionale                        Preventie Infrastructuur en een nog stevigere kennis- en adviesfunctie van de GGD;
-              Ongezondere levensstijl over het algemeen;
-              Grotere toename mentale problemen, met name bij 12-27 jarigen en jonge werkende vrouwen.

 Financiële ontwikkelingen
De financiële solidariteit is in drie jaar afgebouwd. Per 2023 betaalt elke gemeente de kosten die werkelijk voor haar gemeente gemaakt zijn.
Het beheersen van de kosten in de jeugdzorg blijft een belangrijk aandachtspunt. Ook het goed prognosticeren is relevant om als gemeente te kunnen sturen op de begroting.

Verder zien we:
-              De GGD, LVS en VT verwachten een positief resultaat van €0.2mln over 2023
-              De kosten van de SOJ t.a.v. de regio stijgen met €2 mln. (1,5% afwijking van de begroting). De totale Rijksbijdrage voor jeugdhulp is hoger dan de totale kosten
                voor jeugdhulp vanuit de SOJ.
-              Voor gemeente Sliedrecht verwachten we dat we binnen de begroting blijven voor specialistische jeugdhulp.
-              Kosten van jeugdhulp stegen in 2023 met als grootste reden inflatie.
-              De jeugdhulpkosten in onze regio ontwikkelen zich al meerdere jaren aanzienlijk gunstiger dan de rest van Nederland.

 Uittredingsregeling

De uittreding is in artikel 47 van de GR geregeld. Een deelnemende gemeente kan uittreden door een daartoe strekkend besluit van het college aan het Algemeen Bestuur te zenden. Het Algemeen Bestuur bepaalt de voorwaarden voor de uittreding en de (financiële) gevolgen. 
Uittreding kan niet eerder dan twee kalenderjaren nadat het uittredingsbesluit is genomen, tenzij het Algemeen Bestuur anders bepaalt.

Risicoprofiel

Hoog

  1.  GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Naam,
Vestigingsplaats

GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Dordrecht

Deelnemers

Alblasserdam, Dordrecht, Molenlanden, Hoeksche Waard, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht

Type organisatie

Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam

Doelstelling (openbaar belang)

Het openbaar lichaam heeft tot doel:

a. brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening (bij ongevallen en rampen) bestuurlijk en operationeel op regionaal niveau te integreren met behoud van lokale verankering, om zo -mede op basis van een gecoördineerde voorbereiding- doelmatige en slagvaardige hulpverlening te verzekeren
b. een platform voor samenwerking te zijn voor aan hulpverlening gelieerde diensten, partners, organisaties en andere openbare lichamen.
(wijziging 2015)

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

De burgemeester zit in het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio
Stemrecht in algemeen bestuur met 10 gemeenten met elk 1 stem: 10%

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Burgemeester de Vries

Relatie met programmabegroting

De Veiligheidsregio levert een bijdrage aan het programma veilig & inclusief Sliedrecht.

Ontwikkelingen

De GR Veiligheidsregio ZHZ geeft uitvoering aan het beleidsplan 2022-2025 en in 2023 heeft de uitvoering daarvan verder plaatsgevonden. De focuspunten zijn:
1. deskundig adviseren in risicobeheersing en verbindend regisseren in crisisbeheersing;
2. passend acteren op ons risicobeeld;
3. krachtige brandweerzorg op maat leveren door professionals en vrijwilligers;
4. informatie gestuurd werken;
5. omgevingsgericht werken aan zelfredzaamheid en;
6. wendbaar en duurzaam organiseren.

Een groot deel van de doelstellingen zijn uitgevoerd. Maar een aantal speerpunten die bij de eerste bestuursrapportage op groen (uitvoering) zijn ingeschat, zijn bijgesteld naar oranje (twijfelachtig). Het bijstellen komt vooral door het niet (tijdig) ingevuld krijgen van vacatures. Het meest knellend ervaart de VRZHZ dat bij risicobeheersing. Via inhuur en de inzet van gericht recruitment wordt ingezet om de vertraging zo klein mogelijk te houden. Grote risico’s als gevolg van de fasering worden niet verwacht, wel plaatst het voor de uitdaging wat het betekent voor de uitvoering in 2024 als zaken uit 2023 doorschuiven. Dit komt terug in het nog op te stellen concernplan 2024.

Verder blijft een aandachtspunt dat de begroting van de VRZHZ onder druk staat. In 2023 heeft de VRZHZ hierom een begrotingswijziging voorgesteld bij de eerste bestuursrapportage, welke als zienswijze is voorgelegd bij de deelnemende gemeenten.

Tot slot blijven er onzekerheden rondom de oorlog in Oekraïne. De werkzaamheden van de Veiligheidsregio voor vluchtelingen opvang, naast de reguliere werkzaamheden, vragen veel van de personele inzet.

Uittredingsregeling

De veiligheidsregio is een verplichte gemeenschappelijke regeling. De minister stelt bij AmvB de indeling van Nederland in regio’s vast.
Als er door een wijziging van de AmvB uittreding mogelijk zou worden en een gemeente daartoe zou overgaan, regelt artikel 43 dat het Algemeen bestuur de voorwaarden voor uittreding bepaalt.

Risicoprofiel

Gemiddeld

  1.  GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

Naam,
Vestigingsplaats

GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Dordrecht

Deelnemers

Alblasserdam, Dordrecht, Molenlanden, Hoeksche Waard, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en provincie Zuid-Holland

Type organisatie

Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam

Doelstelling (openbaar belang) (excl. de artikelen 3, 5 en 6)

1. De Omgevingsdienst kan adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de zorg voor milieu en leefomgeving en op die gebieden ook programma’s en projecten uitvoeren.
2. Met inachtneming van het door de deelnemers vastgestelde beleid voert de Omgevingsdienst voor de colleges van de gemeenten in elk geval de volgende taken en bevoegdheden uit:
a. de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de in artikel 5.1 van die wet genoemde wetten,
b. milieutaken op grond van andere wet- en regelgeving dan genoemd onder a, voor zover een of meer gemeenten besluiten tot mandatering van deze taken en bevoegdheden aan de Omgevingsdienst,
c. de Algemene wet bestuursrecht en andere relevante regelgeving betreffende de procedures in samenhang met de taken genoemd onder a en b, met inbegrip van het adviseren, ondersteunen en vertegenwoordigen van de colleges in bezwaar- en beroepsprocedures,
d. de Wet op de economische delicten en het coördineren van (opsporings-)
overlegverbanden met alle handhavingspartners.

Met betrekking tot de reikwijdte, uitvoering en nadere invulling van de in de vorige leden genoemde taken maakt het dagelijks bestuur schriftelijk werkafspraken met het college.
(4de wijziging)

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Stemrecht in algemeen bestuur van 10 gemeenten en provincie Zuid-Holland op basis van omzet: 3%

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Bijderwieden

Relatie met programmabegroting

De Omgevingsdienst levert een bijdrage aan het programma ruimtelijke vernieuwing.

Ontwikkelingen

Voor 2022 tot en met 2025 heeft OZHZ meerdere programmalijnen, die aansluiten op wat de regio het hardst nodig heeft, wat op rijksniveau speelt en die passen in de huidige collegeprogramma's. Deze aanpak kent met ingang van 2023 4 programma's:

• Werken met de Omgevingswet.
• Toekomstgerichte gebiedsontwikkeling.
• Samen meer grip op milieuschade.
• Beter benutten van data.

In de tweede bestuursrapportage heeft de OZHZ de laatste ontwikkelingen rondom de uitvoering en financiële kaders in 2023 (t/m augustus) benoemd.

Op hoofdlijnen omvatte dit het volgende:
Om het werk goed uit te voeren in de gemeente Sliedrecht, sprak OZHZ een budget met u af van € 586.408,- . Dit is inclusief het restant van 2022 en de werkzaamheden ten behoeve van de E-agenda, waarvoor het jaar 2023 een separate opdracht is verleend. Tot en met augustus 2023 heeft de OZHZ € 341.760,- besteed. Dat is 63,2% van het beschikbare bedrag. Dit betekent dat er een lagere besteding wordt verwacht (65,7%).

Uittredingsregeling

In artikel 40 van de GR is de uittreding geregeld. Een deelnemende gemeente kan uittreden na verkregen toestemming van zijn vertegenwoordigend orgaan en met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste één kalenderjaar. Het Algemeen Bestuur regelt met een meerderheid van ¾ van de stemmen de financiële en andere randvoorwaarden voor de uittreding. De schadeloosstelling bedraagt tenminste driemaal de jaaromzet van de betreffende deelnemer in het jaar waarin het besluit tot uittreding wordt genomen.

Risicoprofiel

Gemiddeld

  1.  GR Gevudo/ N.V. Huisvuilcentrale NH (HVC)

Naam,
Vestigingsplaats

GR Gevudo (Dordrecht) en
N.V. Huisvuilcentrale NH (HVC) (Alkmaar)

Deelnemers

Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giesssendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.

Type organisatie

Gemeenschappelijke regeling met openbaar lichaam

Doelstelling (openbaar belang)

Het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in NV HVC in de ruimste zin van het woord en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Doel van deze verbonden partij is om vanuit milieuverantwoord afvalbeheer een bijdrage te leveren aan een duurzame leefomgeving.

Financieel belang van de

Gemeente

GR Gevudo bezit 529 aandelen van de NV HVC en heeft daarmee een aandelenbezit van 14,5%. De gemeente Sliedrecht heeft een garantierisico-aandeel van 5,95% van het totaal van Gevudo.

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur (collegelid)
De GR Gevudo is aandeelhouder in HVC.

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Spek

Relatie met programmabegroting

De GR genereert dividendinkomsten in het ondersteunende programma Financiën en belastingen.
De gemeente Dordrecht verzorgt de operationele taken van GR Gevudo.

Ontwikkelingen

Er is geen sprake van nieuw beleid t.a.v. GR Gevudo.

De ontwikkelingen bij HVC zijn wel van belang. HVC is momenteel verantwoordelijk voor activiteiten op het gebied van afvalinzameling, maar verbreedt haar activiteiten ook naar de productie en levering van warmte. Daarmee heeft HVC een actieve rol in de Energietransitie. Belangrijk daarin is het doel van HVC om per 2027 zelfstandig investeringen te kunnen financieren, zonder dat daar garantiestellingen van haar aandeelhouders voor nodig zijn. Hiervoor is een toekomstbestendige financiële positie van HVC noodzakelijk. In 2023 is daar verder aan gewerkt, onder andere door het aantrekken van nieuwe aandeelhouders. Tot slot is HVC in 2023 gestart met gesprekken over de eigen toekomststrategie met aandeelhouders en betrokken partners. Dit proces loopt door in 2024.

Uittredingsregeling

De uittreding is in artikel 35 van de GR geregeld. Een deelnemende gemeente kan uittreden door een daartoe strekkend besluit van haar bestuursorganen aan het Algemeen Bestuur te zenden. Het Algemeen Bestuur bepaalt met tenminste twee-derde meerderheid de voorwaarden voor de uittreding en de (financiële) gevolgen. Uittreding kan niet eerder dan één kalenderjaar nadat het uittredingsbesluit is genomen, tenzij het Algemeen Bestuur anders bepaalt.

Risicoprofiel

Laag

 

  1. Vennootschappen en coöperaties
  1.  Bank Nederlandse Gemeenten N.V.

Naam,
Vestigingsplaats

Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Den Haag

Deelnemers

Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.

Type organisatie

Naamloze Vennootschap

Doelstelling (openbaar belang)

De Bank Nederlandse Gemeenten is een bank van en voor de overheid. De bank biedt financiële diensten als kredietverlening, betalingsverkeer en advisering. De BNG heeft de hoogste rating voor kredietwaardigheid (triple A).

Financieel belang van de gemeente

De gemeente heeft 31.200 aandelen (0,0006%) in haar bezit.

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Aandeelhouder

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Paas

Relatie met programmabegroting

De BNG draagt bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en genereert dividendinkomsten in het ondersteunende programma Financiën en belastingen.

Ontwikkelingen

Geen bijzonderheden 

Risicoprofiel

Laag

  1.  Oasen N.V.

Naam,
Vestigingsplaats

Oasen N.V.
Gouda

Deelnemers

Ca. 30 gemeenten zijn aandeelhouder

Type organisatie

Naamloze Vennootschap

Doelstelling (openbaar belang)

Drinkwater verzorging inwoners Sliedrecht

Financieel belang van de gemeente

De gemeente heeft 24 aandelen (3,2%).

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Aandeelhouder

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Spek

Relatie met programmabegroting

Het doel van Oasen is een duurzame en doelmatige drinkwatervoorziening binnen het verzorgingsgebied te bieden. Oasen genereert dividendinkomsten in het ondersteunende programma Financiën en belastingen.

Ontwikkelingen

Geen bijzonderheden.

Risicoprofiel

Laag

  1.  Stedin N.V.

Naam,
Vestigingsplaats

Stedin N.V.
Rotterdam

Deelnemers

Circa 45 Nederlandse gemeenten zijn aandeelhouder

Type organisatie

Naamloze Vennootschap

Doelstelling (openbaar belang)

Netwerkgroep. Doel is de energievoorziening te waarborgen.

Financieel belang van de gemeente

Aandelenpercentage reguliere aandelen: 28.115 aandelen = 0,50% 
In 2023 heeft het Rijk een kapitaalinjectie van €500 miljoen verricht, waarmee het aandelenpercentage van de gemeente Sliedrecht is gedaald van 0,57% naar 0,50%.

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Aandeelhouder (historisch bezit)

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Paas

Relatie met programmabegroting

Stedin genereert dividendinkomsten in het ondersteunende programma Financiën en belastingen.

Ontwikkelingen

Stedin heeft een belangrijke rol in de energietransitie. Die transitie vergt grote investeringen en er is een kapitaalbehoefte op lange termijn van 1,8 miljard om het eigen vermogen te versterken. De huidige aandeelhouders hebben in een 1e tranche reeds een injectie van 200 mln. gedaan. In 2023 is op diverse manieren gekeken naar mogelijkheden om aan de kapitaalbehoefte te voldoen:

  • aanpassing van het reguleringskader door het Rijk om Stedin meer ruimte te geven in de tariefstelling,
  • investering door het Rijk in alle netbeheerders (aandeelhouder worden): 'Project Nachtwacht',
  • nieuwe aandeelhouders aantrekken: gemeenten, provincies en waterschappen in het verzorgingsgebied die nu nog geen aandeelhouder zijn.

In 2023 is het Rijk aandeelhouder geworden door een kapitaalinjectie van €500
miljoen te verrichten. Besluitvorming heeft in het laatste kwartaal van 2023 plaatsgevonden. Verder worden gesprekken gevoerd met nieuwe aandeelhouders om toe te treden.

Risicoprofiel

Laag

  1.  ROM-D N.V.

Naam,
Vestigingsplaats

ROM-D N.V. Dordrecht

Deelnemers

Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht, de Provincie Zuid-Holland en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR).

Type organisatie

De ROM-D is een publiek-privaat samenwerkingsverband en bestaat uit drie onderdelen:

  • ROM-D Holding: de gemeenten van de Drechtsteden bundelen hun aandelenbelang in ROM-D Beheer en ROM-D Capital. De Holding stuurt de regionale promotie en acquisitie aan.
  • ROM-D Beheer: naast de gemeenten nemen in de ROM-D Beheer ook private partijen als het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam deel.
  • ROM-D Capital: Publiek kapitaal is ondergebracht in ROM-D Capital. Het kapitaal wordt gebruikt om de projecten die vanuit de ROM-D worden ontwikkeld van eigen vermogen te voorzien. Naast de gemeenten van de Drechtsteden neemt ook de Provincie Zuid-Holland deel aan ROM-D Capital. Ook andere publieke organen kunnen risicodragend kapitaal onderbrengen. Dankzij deze constructie kunnen winsten uit deelnemingen in winstgevende ontwikkelingen worden gebruikt om verliezen uit deelnemingen in herontwikkelingsprojecten te verevenen.

Doelstelling (openbaar belang)

De belangrijkste doelstelling van de ROM-D is het meewerken aan het behoud en de creatie van werkgelegenheid, door via gebiedsontwikkeling werklocaties te ontwikkelen. Dit betreffen veelal ontwikkelingen en herontwikkelingen van bedrijfsterreinen.

Financieel belang van de gemeente

Kapitaaldeelname met stemrechten
ROM-D Holding NV Gemeente Sliedrecht € 127.819 (% 2,8)
Dordtse Kil III CV Commanditair Kapitaal Sliedrecht € 163.247 (% 1,5)

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

De gemeente Sliedrecht heeft zitting in de Holding N.V. als aandeelhouder.

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Bijderwieden

Relatie met programmabegroting

ROM-D draagt via projecten bij aan het programma ruimtelijke vernieuwing. Het genereert dividendinkomsten in het ondersteunende programma Financiën en belastingen.

Ontwikkelingen

In 2023 heeft ROM-D zich ingezet op het uitvoering geven aan ruimtelijke projecten in de Drechtsteden die een bijdrage leveren aan de ambities van de Smart Delta Drechtsteden. Het gaat dan om complexe projecten met een duidelijke maatschappelijke meerwaarde waar indien nodig ook kapitaal ingezet moet worden. In Sliedrecht zet ROM-D zich onder meer in voor de ontwikkeling van de Nijverwaard en de ontwikkeling van 't Plaatje.

Risicoprofiel

Laag

10. MerwedeLingelijn B.V.

Naam,
Vestigingsplaats

MerwedeLingeLijn B.V.
(Gorinchem)

Deelnemers

Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Molenlanden, Vijfherenlanden, Geldermalsen.

Type organisatie

Besloten Vennootschap

Doelstelling (openbaar belang)

Het doel van deze B.V. is om in samenwerking tot een verbetering van de MerwedeLingeLijn te komen door onder meer nieuwe stations te realiseren.

Financieel belang van de gemeente

Er is een aandelenpakket van 40,63% van het totaal (€ 250.000).

Bestuurlijk belang/ zeggenschap gemeente

Aandeelhouder / Aandeelhouder tijdens de aandeelhoudersvergadering.

Bestuurlijk vertegenwoordiger

Wethouder Spek

Relatie met programmabegroting

De MerwedeLingeLijn levert een bijdrage aan de programma's ruimtelijke vernieuwing en ondernemend & betrokken Sliedrecht.

Ontwikkelingen

Op de halte Gorinchem Noord na zijn alle onderdelen van het project gerealiseerd.

Risicoprofiel

Laag

Bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen

In onderstaande tabel is de bijdrage aan de gemeenschappelijke regelingen opgenomen:

Bijdrage aan

Begroot 2023

Realisatie 2023

GR Sociaal

 N          24.415

 N         26.334

Dienst gezondheid & Jeugd ZHZ (DG-J)

 N           1.745

 N           1.762

Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)

 N           8.290

 N           8.178

GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

 N           2.156

 N           2.380

GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

 N           654

 N              642

Totaal bijdrage gemeenschappelijke regelingen

 N        37.260

 N        39.170

*De GR Drechtwerk is in 2023 overgegaan naar de GR Sociaal

Voor de DG&J waren de gerealiseerde lasten in 2023 hoger vanwege aanvullende taken die afzonderlijk zijn overeengekomen.