-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Algemeen
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Financiële samenvatting
-
Blz. 9
Afwijkingen per programma
-
Blz. 10
Resultaatbestemmingen
-
Blz. 11
Onvoorzien
-
Blz. 12
Leeswijzer
-
Blz. 13
Programma 1 - Samenleving
-
Blz. 14
Onze visie
-
Blz. 15
Inleiding
-
Blz. 16
Kernopgave Veilig en Inclusief
-
Blz. 17
Wat hebben we gedaan?
-
Blz. 18
Ambities
-
Blz. 19
Ambitie 1: We maken werk van een veerkrachtige samenleving
-
Blz. 20
Een passend vangnet borgen voor inwoners die dat nodig hebben.
-
Blz. 21
We faciliteren en stimuleren het principe normaliseren
-
Blz. 22
Ambitie 2: We verstevigen het 'normale leven' door verbinding aan te brengen tussen gezondheid, sport, welzijn en onderwijs
-
Blz. 23
We stimuleren een gezonde leefstijl met voldoende beweging voor alle doelgroepen.
-
Blz. 24
We stimuleren ontmoeting en interactie tussen mensen om sociale netwerken te verstevigen.
-
Blz. 25
Ambitie 3: We gaan de bestaanszekerheid en ontwikkelkansen van onze inwoners verstevigen
-
Blz. 26
Armoede is overdraagbaar. Daarom investeren we in onze kinderen, zodat ze maximale ontwikkelkansen krijgen aangeboden.
-
Blz. 27
We bieden ondersteuning aan financieel kwetsbare inwoners.
-
Blz. 28
We zetten in op participatie.
-
Blz. 29
Ambitie 4: We maken werk van veilige en veerkrachtige wijken en buurten
-
Blz. 30
We stellen samen met inwoners, maatschappelijke partners en andere partijen wijk-/buurtagenda’s op.
-
Blz. 31
We investeren blijvend in veilige wijken en buurten.
-
Blz. 32
We zetten in op het verstevigen van toezicht en handhaving.
-
Blz. 33
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 34
Beleidsindicatoren
-
Blz. 35
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 36
Programma 2 - Economie, onderwijs, sport en cultuur
-
Blz. 37
Onze visie
-
Blz. 38
Inleiding
-
Blz. 39
Kernopgave Ondernemend en Betrokken
-
Blz. 40
Wat hebben we gedaan?
-
Blz. 41
Ambities
-
Blz. 42
Ambitie 1: We hebben in 2026 samen met ondernemend Sliedrecht uitvoering gegeven aan de Economische Visie
-
Blz. 43
In de Smart Delta Drechtsteden zetten we ons actief in op innovatie en versterking van het maritieme cluster.
-
Blz. 44
In samenwerking met onze regio (via DEAL) hebben we als gemeente actief accountmanagement richting Sliedrechtse bedrijven.
-
Blz. 45
We werken aan verduurzaming van de Sliedrechtse bedrijventerreinen.
-
Blz. 46
We zetten per 2023 een gemeentebreed ondernemersfonds op, voor en door ondernemers.
-
Blz. 47
Ambitie 2: We hebben in 2026 een stap vooruit gezet in optimaal ruimtegebruik voor bedrijven
-
Blz. 48
We bereiden de ontwikkeling van Stationspark III voor inclusief een strategisch uitgiftekader.
-
Blz. 49
We realiseren parkmanagement en gebiedsbeheer op alle Sliedrechtse bedrijventerreinen.
-
Blz. 50
We zetten in op (her)ontwikkeling van verouderde terreinen of niet ontwikkelde locaties.
-
Blz. 51
Ambitie 3: In 2026 bruisen de winkelgebieden in Sliedrecht en zijn ze (nog) verder opgeknapt
-
Blz. 52
De Leeghwaterstraat als hoofdstraat van de Woonboulevard wordt opgewaardeerd.
-
Blz. 53
Structureel centrummanagement op de Kerkbuurt
-
Blz. 54
We geven verder uitvoering aan de herontwikkeling van het Burgemeester Winklerplein.
-
Blz. 55
Ambitie 4: In 2026 is ons lokale onderwijs verstevigd in aansluiting op maatschappelijke- en arbeidsmarktontwikkelingen
-
Blz. 56
We hebben zicht op onze toekomstige opgave voor onderwijshuisvesting
-
Blz. 57
We zetten in op het kapitaliseren van de maatschappelijke waarde van bedrijven voor Sliedrecht
-
Blz. 58
Ambitie 5: In 2026 staan er sterke samenwerkingsstructuren van ondernemers, (sport)verenigingen en maatschappelijke organisaties. Samen hebben ze een passend aanbod van voorzieningen gecreëerd en is de bekendheid hiervan vergroot
-
Blz. 59
Gemeentelijk vastgoed wordt benut om de beleidsmatige doelstellingen van Koers 2030 te realiseren.
-
Blz. 60
We blijven culturele organisaties en sportverenigingen ondersteunen om (meer) samen te werken en in gezamenlijkheid initiatieven te ontplooien en de bekendheid hiervan te vergroten.
-
Blz. 61
We faciliteren de ontwikkeling van de Wonders of Water Experience van het Nationaal Baggermuseum, met aandacht voor kansen op recreatief, economisch en educatief gebied.
-
Blz. 62
We verbinden sport, cultuur en recreatie met een veilig en inclusief Sliedrecht en ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 63
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 64
Beleidsindicatoren
-
Blz. 65
Bijdrage van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 66
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 67
Programma 3 - Ruimte
-
Blz. 68
Onze visie
-
Blz. 69
Inleiding
-
Blz. 70
Kernopgave Ruimtelijke Vernieuwing
-
Blz. 71
Wat hebben we gedaan?
-
Blz. 72
Ambities
-
Blz. 73
Ambitie 1: Op basis van het Programmaplan en de Omgevingsvisie hebben we in 2026 de noodzakelijke voorbereidingen getroffen en de eerste projecten gerealiseerd voor de ruimtelijke vernieuwingsopgave
-
Blz. 74
Implementatie omgevingswet
-
Blz. 75
Sliedrecht Noord: publiek-private samenwerking
-
Blz. 76
Sliedrecht Oost: vernieuwing via meerjarig schuifplan
-
Blz. 77
We maken een ontwikkelstrategie om tot een gebalanceerd woningbouwprogramma te komen voor de bouw van 2.500 woningen tot 2040.
-
Blz. 78
We zetten ons beleidsinstrumentarium proactief in voor de ruimtelijke vernieuwingsopgave.
-
Blz. 79
Ambitie 2: We voegen ruimtelijke kwaliteit toe voor een gezonde en aantrekkelijke woonomgeving
-
Blz. 80
We blijven actief op het dossier Chemours/DuPont in de strijd tegen de uitstoot van PFAS en de gevolgen ervan voor de leefomgeving.
-
Blz. 81
We maken het openbaar gebied in Sliedrecht schoon en aantrekkelijk en houden dat ook zo.
-
Blz. 82
We realiseren Sliedrecht Buiten waar we naast de verplaatsing van VV Sliedrecht ook inzetten op openbaar sporten en recreëren (bijv. via een natuurspeeltuin).
-
Blz. 83
We voegen minimaal twee groene, parkachtige verbindingen toe tussen de polder en de Merwede.
-
Blz. 84
We zetten in op een meer groenblauwe, klimaatadaptieve inrichting van de buitenruimte.
-
Blz. 85
We zetten in op proactief beheer van de 'assets' in de openbare ruimte.
-
Blz. 86
Ambitie 3: We maken Sliedrecht duurzaam
-
Blz. 87
In 2026 zijn we succesvol in het opwekken van duurzame energie.
-
Blz. 88
In 2030 is het energieverbruik in Sliedrecht met 20% afgenomen.
-
Blz. 89
We verminderen de afhankelijkheid van gas voor warmtevoorziening gestaag.
-
Blz. 90
Ambitie 4: We verduurzamen de mobiliteit in Sliedrecht en daarbij heeft de fiets(infrastructuur) prioriteit
-
Blz. 91
Verbinding over A15 en het spoor: ontsluiting binnenstedelijk én Sliedrecht-Noord.
-
Blz. 92
We stimuleren duurzame mobiliteit met een uitgebreide laadinfrastructuur.
-
Blz. 93
We versterken de fietsinfrastructuur en maken die veiliger
-
Blz. 94
Ambitie 5: In 2026 is er vanuit provincie en rijk draagvlak om Sliedrecht Noord te ontwikkelen en hebben we voldoende fondsen voor de uitvoering van het Programmaplan, de energietransitie en de bereikbaarheidsopgave in de periode 2026-2030
-
Blz. 95
Sliedrecht en haar plannen staan nadrukkelijk ‘op de kaart’ bij onze partners en (hogere) medeoverheden.
-
Blz. 96
We maken actief werk van het binnenhalen van subsidies en 'deals'.
-
Blz. 97
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 98
Beleidsindicatoren
-
Blz. 99
Bijdrage van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 100
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 101
Programma 4 - Bestuur en organisatie
-
Blz. 102
Onze visie
-
Blz. 103
Inleiding
-
Blz. 104
Ambities en ontwikkelingen
-
Blz. 105
Wat hebben we gedaan?
-
Blz. 106
Ambities
-
Blz. 107
Ambitie 1: Onze dienstverlening is mensgericht, transparant en helder
-
Blz. 108
We communiceren transparant en helder over wat we doen, waarom en wanneer.
-
Blz. 109
We ontwikkelen een kwaliteitshandvest met daarin een set beloften (servicenormen) over onze kwaliteit van dienstverlening.
-
Blz. 110
We stroomlijnen de afhandeling van verzoeken, vragen en meldingen.
-
Blz. 111
Ambitie 2: Inwoners participeren actief in onze plannen en we hebben een sterk netwerk van partners waarmee we samen werken aan Koers 2030
-
Blz. 112
Sliedrecht draagt bij aan de regio, en de regio draagt bij aan Sliedrecht.
-
Blz. 113
We ontwikkelen het raadhuis als centrum van de democratie en samenleving.
-
Blz. 114
We werken voor en samen met onze inwoners om de resultaten voor Sliedrecht te realiseren.
-
Blz. 115
Ambitie 3: Werken aan een prettige, professionele en flexibele organisatie.
-
Blz. 116
Sliedrecht is een aantrekkelijke werkgever die erin slaagt geschikte mensen te werven en te binden.
-
Blz. 117
Waar nodig en (financieel) mogelijk versterken we de organisatie, kwalitatief en kwantitatief.
-
Blz. 118
We implementeren data-gedreven werken en bedden dit breed en structureel in binnen de organisatie.
-
Blz. 119
We ontwikkelen een aanpak waarbij we 'sturen en realiseren via portfoliomanagement'.
-
Blz. 120
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 121
Beleidsindicatoren
-
Blz. 122
Bijdrage van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 123
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 124
Programma 5 - Financiën van Sliedrecht
-
Blz. 125
Onze visie
-
Blz. 126
Inleiding
-
Blz. 127
Ambities en ontwikkelingen
-
Blz. 128
Wat hebben we gedaan?
-
Blz. 129
Ambities
-
Blz. 130
Ambitie 1: In 2026 en verder is er sprake van een structureel sluitende meerjarenbegroting en afdoende weerstandsvermogen
-
Blz. 131
We houden het financiële beheersinstrumentarium (Financiële Verordening en bijbehorende nota's) op orde.
-
Blz. 132
We laten de lokale lasten op verantwoorde wijze meebewegen met de economische ontwikkeling en inhoudelijke ambities.
-
Blz. 133
We volgen ontwikkelingen ten aanzien van het gemeentefonds op de voet en anticiperen hierop in de P&C-cyclus.
-
Blz. 134
Reguliere werkzaamheden en overige ontwikkelingen
-
Blz. 135
Beleidsindicatoren
-
Blz. 136
Bijdragen van verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 137
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 138
Basisset beleidsindicatoren
-
Blz. 139
Landelijke indicatoren
-
Blz. 140
Paragrafen
-
Blz. 141
Paragraaf Lokale heffingen en belastingen
-
Blz. 142
Inleiding
-
Blz. 143
Overzicht opbrengst gemeentelijke heffingen
-
Blz. 144
Heffingen woonlasten (lokale lastendruk)
-
Blz. 145
Overige lokale heffingen
-
Blz. 146
Kwijtscheldingen
-
Blz. 147
Kostendekkendheid
-
Blz. 148
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 149
Inleiding
-
Blz. 150
Risicoprofiel
-
Blz. 151
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 152
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 153
Financiële kengetallen
-
Blz. 154
Bandbreedte
-
Blz. 155
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 156
Inleiding
-
Blz. 157
Openbaar groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 158
Riolering
-
Blz. 159
Waterbeheer
-
Blz. 160
Wegen
-
Blz. 161
Bruggen
-
Blz. 162
Openbare verlichting
-
Blz. 163
Gebouwen
-
Blz. 164
Binnenhaven
-
Blz. 165
Aanlegsteiger waterbus
-
Blz. 166
Reserveringen voor onderhoud
-
Blz. 167
Paragraaf Financiering
-
Blz. 168
Inleiding
-
Blz. 169
Financieringspositie
-
Blz. 170
Leningenportefeuilles
-
Blz. 171
Risicobeheersing
-
Blz. 172
Schatkistbankieren
-
Blz. 173
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 174
Inleiding
-
Blz. 175
Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 176
Servicegemeente Dordrecht
-
Blz. 177
Personeel
-
Blz. 178
Juridische zaken
-
Blz. 179
Informatiemanagement en Automatisering
-
Blz. 180
Financiën
-
Blz. 181
Rechtmatigheid
-
Blz. 182
Huisvesting
-
Blz. 183
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 184
Inleiding
-
Blz. 185
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 186
Bijdrage aan gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 187
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 188
Inleiding
-
Blz. 189
Planning en control cyclus in relatie tot grondexploitaties
-
Blz. 190
Bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 191
Voorbereidingskosten op bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 192
Projecten die de gemeente faciliteert
-
Blz. 193
Paragraaf Grote projecten
-
Blz. 194
Inleiding
-
Blz. 195
Stand van zaken
-
Blz. 196
Paragraaf Wet Open Overheid
-
Blz. 197
Inleiding
-
Blz. 198
Jaarrekening
-
Blz. 199
Grondslagen voor waardering en bepaling van het resultaat
-
Blz. 200
Algemeen
-
Blz. 201
Grondslag Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 202
Waarderingsgrondslagen voor staat van baten en lasten
-
Blz. 203
Waarderingsgrondslagen voor de balans
-
Blz. 204
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 205
[Invoegen tabel]
-
Blz. 206
Analyse van de financiële afwijkingen per programma
-
Blz. 207
Inleiding
-
Blz. 208
Analyse van de financiële afwijkingen per product
-
Blz. 209
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 210
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 211
Overzicht van structurele baten en lasten
-
Blz. 212
Inleiding
-
Blz. 213
WNT-verantwoording
-
Blz. 214
Inleiding
-
Blz. 215
Balans
-
Blz. 216
Tabel van de balans
-
Blz. 217
Toelichting op de balans
-
Blz. 218
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 219
Reserves
-
Blz. 220
Voorzieningen
-
Blz. 221
SiSa overzicht
-
Blz. 222
SiSa bijlage
-
Blz. 223
Specificatie overhead
-
Blz. 224
Inleiding
-
Blz. 225
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 226
Inleiding
-
Blz. 227
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 228
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 229
Overige
-
Blz. 230
Investeringsoverzicht
-
Blz. 231
Investeringsoverzicht
-
Blz. 232
Totaaloverzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 233
Totaaloverzicht baten en lasten per taakveld
-
Blz. 234
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 235
Interbestuurlijk toezicht
-
Speerpunten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap